Zásadní změnu pro celý sektor srovnávačů zboží nedávno oznámil viceprezident Google Sameer Samat. Srovnávací službu Google Nákupy v dohledné době plánuje společnost zpoplatnit. Nákupy jsou v provozu i v Česku, a ačkoli zatím generují jen 5 % návštěvnosti z vyhledávače Google, podle průzkumu mezi klienty společnosti Effectix.com, zabývající se SEO a výkonnostním online marketingem, by mohl tento poměr u e-shopů brzy narůst až na 40 %. To už by byl velmi silný soupeř pro stávající srovnávače, kterým dosud vládnou Zboží.cz od Seznamu a Heureka.cz. Jejich nadějí zůstává, že Google u nás službu dosud nezařadil do výsledků vyhledávání.
Tisíce návštěvníků internetu nakupují každý den zboží přes e-shopy. Pro orientaci používají srovnávače, tedy nástroje pro výběr a vyhledávání zboží dle ceny a dalších parametrů. Google hodlá jeho Nákupy zpoplatnit, respektive firmy dostanou možnost připlatit si za výhodnější umístění svého produktu při zobrazení výsledků vyhledávání. Jedná se jen o otázku času, než se Nákupy rozšíří i v Česku. „Na rozdíl od Slovenska máme již plně počeštěnou verzi. Brzy by se tak mohl vyhoupnout podíl návštěvnosti z celosvětového vyhledávače. Aktuálně činí poměr návštěvnosti Google Nákupů v rámci Googlu pouze 5 %, podle našich odhadů by mohl tento poměr u e-shopů narůst až na 40 %,“ prezentuje poslední data klientů technický ředitel společnosti Effectix.com David Bauckmann. Služba tak bude mít pro online obchody větší podíl návštěvnosti než Zboží.cz od Seznamu.
Dopady na změny ve vyhledávání
Logický vývoj vede ke kvalitnímu nakupování. „Částečně se tím oddělí zrna od plev. Vyniknou kvalitní e-shopy, které to s prodejem na internetu myslí vážně a dělají ho profesionálně,“ uvažuje o důsledcích David Bauckmann. Google zároveň se zpoplatněním služby přinese certifikáty kvality prodejců, což ještě více odliší profesionální prodejní weby od amatérských.
Čeští obchodníci již dlouho vědí, že zbožové srovnávače přinášejí e-shopům velké obraty a pro softwarovou firmu by byl celosvětově velký zdroj příjmů. Podle odhadů analytických firem by se mohlo jednat o více jak 250 miliónů dolarů ročně. Google tento model vyzkouší nejdříve ve Spojených státech a nejpozději příští rok jej rozšíří do dalších zemí. Nebylo by ani překvapení, pokud by byl model rozšířen ještě letos, neboť se bude jednat o velmi velký zdroj příjmů internetových obchodů a jejich hlavní sezóna je bezesporu před Vánocemi.
Google ohlásil hned dva zásadní kroky:
1. Zpoplatnění tohoto modelu.
2. Zavedení označení „Google Trusted Stores“, tedy označení obchodů ve kterých Google, dalo by se říci „doporučuje nakupovat“.
Placený model bude dostupný skrz službu Google AdWords a výsledky vyhledávání budou vypadat následovně:
Pozn.: Součástí bude i nový blok s rámečkem označeným v pravém horním rohu „Sponzored“. Zdroj: Effectix.com.
Z prvotního průzkumu českých online obchodů je však už nyní patrné, že z celkového vyhledávání skrze Google chodí díky Google Nákupům na české e-shopy zhruba 5 % návštěvníků. Pro porovnání, např. srovnávač Heureka.cz tvoří českým e-shopům přibližně 13 % návštěvnosti a Zboží.cz dokonce 73 %.
– red –