Ačkoliv se může zdát, že trh s televizními přijímači zažívá před velkými sportovními událostmi nárůst zájmu, není tomu tak. Podle výsledků šetření Asociace pro elektronickou komerci (APEK), prodejci televizních přijímačů nezaznamenávají výrazný nárůst v prodeji a nijak výrazně to neovlivnilo ani blížící se ME ve fotbale.
Sportovní přenosy, jakými jsou mistrovství světa či Evropy a Olympiáda, bez ohledu na to, zda letní nebo zimní, přilákají pokaždé k televizním obrazovkám velké množství diváků. Svědčí o tom nárůst sledovanosti kanálu ČT4 Sport, který se při těchto sportovních událostech těší z minimálně 5x větší sledovanosti než bývá jeho průměr v uplynulých měsících před zahájením šampionátů. Přesto to vypadá, že co se týče nákupu nového televizoru z důvodu lepšího požitku při sledování fotbalového mistrovství, které začíná dnes v Polsku a na Ukrajině, prodejci elektroniky do dnešního dne nezaznamenávají nijak zvláštní nárůst v prodeji.
„Spotřebitelé rozložili nákupy televizních přijímačů do průběhu celého roku. Za fakt, že před ME ve fotbale nedochází k výraznému nárůstu prodeje, může i to, že je doba blížící se dovolené a lidé začínají šetřit na cestovní výdaje. Nekupují tedy tolik elektrospotřebiče do domácnosti. Na druhou stranu je možné, že případný úspěch českých fotbalistů na EURU přitáhne k obrazovkám rekordní množství fanoušků. Ti by následně nažhaveni na sledování sportu v TV mohli své přijímače obměňovat ještě před letní olympiádou.“ říká Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.
Před pár lety, kdy trh nebyl ani zdaleka nasycen plochými obrazovkami jako dnes, tyto sportovní akce zvyšovaly prodej v relativně krátkém čase, vždy to byl rychlý růst a pak rychlý návrat k standardnímu prodeji. Víceméně to korespondovalo s úspěšností našich sportovců. V letošním roce by pak měly sportovní události přispět k zejména k obměně malých plochých televizorů za větší. Standardem na trhu se stává televizní přijímač o úhlopříčce 40″ – 47″ (102 – 120 cm), stejně jako před pár lety to v domácnostech vyhrávaly televizory s úhlopříčkou 32″ (82 cm).
„V blízké budoucnosti se dá očekávat trend výměny. Spotřebitelé budou měnit malé úhlopříčky za větší, v případě měnit za jinou technologii zobrazovaní a smart tv“ dodává k tématu Jan Vetyška.
Nejrozšířenější LCD televizory přišly o své prvenství a pomalu je začínají nahrazovat televizory s LED technologií. O jasném vůdčím postavení na trhu LED televizorů se dá hovořit i na příkladu ústupu výroby plasmových televizních přijímačů.
– red –