Marketing

Tři otázky pro Catherinu Kaputu, autorku knihy Staňte se značkou!

Vaše osobní značka je něco více než jen vaše jméno, identita a image. Je to souhrn toho, co musíte dělat, abyste se odlišili, a čím můžete „prorazit“ na pracovním trhu a udržet se ve hře, je to vaše sdělení, prezentace sebe sama a vaše marketingová strategie, je to vaše největší aktivum. Mít silnou osobní značku znamená mít větší vliv na svůj profesní osud.  

Catherine Kaputa – konzultantka a autorka několika knih na téma osobního brandingu – ve své knize Staňte se značkou! Osobní branding aneb Jak si chytří lidé budují značku, která jim zajistí úspěch odkrývá „tajemství“ osobního brandingu, jež pomohou dosáhnout cílů těm, kteří se chtějí stát tvůrci vlastní budoucnosti, chtějí definovat svou profesní i osobní identitu, a snáze tak uspět v dnešním dynamickém prostředí nabitém nečekanými výzvami a zvraty.  

   1. Pokud byste si měla budovat svou osobní značku znovu, postupovala byste stejně nebo byste dělala věci jinak?

  Ano, samozřejmě, spoustu věcí bych dělala jinak…  

Za prvé, věnovala bych více úsilí a času networkingu, tzn. že bych si vytvořila široký okruh kontaktů. Na tom každý může zapracovat sám… a když máte dostatečnou síť kontaktů, máte potřebný „kapitál pro budování kariéry“. Neztratit kontakt s lidmi a společnostmi, s nimiž jste spolupracovali dříve, s lidmi, kteří změnili místo a nastoupili jinam, nebo navazovat vztahy s kolegy ve firmě či v oboru, v nichž pracujete, a přitom se soustředit na svou kariéru není zas až tak jednoduché.  

Podle mého názoru je nezbytné rozvíjet čtyři typy kontaktů: 1. strategickou síť, již by měli tvořit vlivní lidé, vytvářet si jakousi svou „správní radu“, 2. základní síť, do níž by patřili kolegové a kolegyně, s nimiž spolupracujete ve firmě i mimo ni, 3. informátorskou síť blízkých přátel a obchodních partnerů a 4. síť příležitostných známých, které nabízejí internetové sociální sítě jako LinkedIn. Vedle tradičního osobního networkingu existují dnes i virtuální způsoby networkingu.  

A za druhé, v době, kdy jsem pracovala pro reklamní agentury, bych se snažila více se „zviditelnit“. V knize Staňte se značkou! vysvětluji různé taktiky, jak se zviditelnit. Zviditelnění je pro branding velice důležité. Proto marketéři vynakládají na reklamu a PR takové sumy peněz. Zviditelnění je důležité pro každého. Jestliže budete vystupovat na oborových konferencích nebo pracovat v různých výborech a iniciativách, zviditelníte se. A pokud jste vidět, lidé si o vás budou myslet, že jste lepší než ten, kdo je viditelný méně.

  2. Všude kolem sebe vidíme mnoho inteligentních lidí, kteří usilovně pracují, a přesto se nastanou „značkou“. Jaké chyby se podle vás dopouštějí? Může se každý stát značkou?

  Ano, každý se může stát značkou, ale ne značkou na globální nebo národní úrovni, ale na své „rozlišovací“ úrovni – může se stát značkou ve svém oddělení, ve své firmě, ve svém městě. To je také dobré a vyplácí se to, protože řídíte svůj „osud“. Proč se mnoho chytrých a pilných lidí nikdy nestane značkou? Tito lidé domnívají, že být značkou znamená něco předstírat, chovat se nepřirozeně. Ve skutečnosti je tomu naopak. Velké značky jsou vybudovány na autentičnosti, hodnověrnosti. Mnoho lidí se domnívá, že usilovná práce by měla „mluvit“ sama za sebe a že by za ni měli být patřičně odměněni, aniž by museli „hrát nějakou roli“. Pokud by svět byl dokonalý, měli by pravdu. Ale nikdo z nás nežije v dokonalém světě. Pokud si vy sami nebudete budovat svou značku, druzí ano. A mohu vás ujistit, že o vás nebudou hovořit jako o značce, jíž byste chtěli být. Musíte naskočit do rozjíždějícího se vlaku a převzít za svou značku odpovědnost!

3. Jste rovněž autorkou knihy The Female Brand. Existuje rozdíl mezi tím, jakým způsobem si svou osobní značku budují značku muži a ženy?

  Muži jsou při budování své značky lepší, ale ženy je už dohánějí. Výsledky jedné globální analýzy třiceti studií týkajících se rozdílů mezi pohlavími ukázaly, že muži byli, pokud jde o marketing své osoby, výrazně lepší, což výzkumný pracovník, jenž analýzu prováděl, označil jako výsledek „mužské namyšlenosti“. Ženy mají naopak sklon bagatelizovat a snižovat své schopnosti a výkony, což je naopak výsledkem „ženské skromnosti“. Ženy jsou příliš skromné, takže se nedokáží prosazovat tak dobře jako muži. Muži mají také širší síť profesních kontaktů, pokud jde o jejich počet a okruh lidí, kteří mají nějaký vliv. Jsou v organizacích víc vidět. O tom píši ve své knize The Female Brand.  

Postup při osobním brandingu, který rozebírám v publikaci Staňte se značkou!, je stejný pro muže i pro ženy, i když poukazuji na nuance, které ženy musí brát ve svém osobním brandingu v úvahu. Situace na trhu práce je u žen rozdílná. Například u žen se očekává, že budou „hodné“, ale jestliže jsou hodné až příliš, jsou považovány za slabé. Jste-li příliš přímé a energické – pokud jde o „mužský“ styl vedení – jste považovány za drsné. Takže pro ženy je obtížné chovat se tak „akorát“. Tento jev označuji jako „dilema chytré horákyně“. Nemůžete být „oblečená“ ani „neoblečená“; musíte být tak „akorát“. Ženy jsou tak pod mnohem intenzivnější kontrolou, ale mají mnoho předpokladů, aby se z nich stali dobří lídři. Například ženy se umějí dobře vciťovat, jsou empatické a mají silně vyvinutou emocionální inteligenci. Jsou to silné osobnosti a umějí pečovat o vztahy. Jsou to i dobré komunikátorky, ale nedokáží této vlastnosti využít ve svůj prospěch jako muži. Jejich styl vedení je „měkčí“, což je pro dnešní vysoce konkurenční prostředí vhodnější, protože tento styl motivuje více lidí.

Více o knize zde.

Podle aktualit/novinek z nakladatelství Management Press. Převzato se svolením.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!