Mnoho velkých západoevropských firem nechce umožnit svým zaměstnancům práci z domova nebo z terénu, protože nedůvěřuje jejich disciplíně a neví, jak je na dálku řídit. Souvisí to se skutečností, že téměř polovina firem nemá žádný nástroj, který by jim umožnil monitorovat práci těch zaměstnanců, kteří jsou momentálně mimo kancelář. Vyplývá to z výzkumu firmy LogicaCMG zaměřeného na ředitele lidských zdrojů a dalších členy vrcholových managementů podniků s 500 a více zaměstnanci ve Velké Británii, Francii, Německu a Nizozemí.
Průzkum dále ukázal, že mnoha společnostem chybí strategie, pravidla a směrnice, které jsou zapotřebí pro to, aby podniky dokázaly využít možnosti pokročilých telekomunikačních technologií. Tento přístup lze ilustrovat i na zaměření školení, z nichž více než 60% je cíleno na zvládnutí technologií a jen asi 20% na otázky efektivní komunikace a 16% na otázky využití času.
Pokud společnosti monitorují práci svých zaměstnanců mimo kancelář, používají k tomu vesměs poměrně primitivní techniky, jako sledování připojení k internetu, záznamů hovorů z mobilního telefonu či povinnost psát pravidelná hlášení nadřízeným.
„Vycházet z toho, že zaměstnanci se začnou vyhýbat povinnostem, jakmile opustí kancelář, je iracionální,“ uvedl k tomu ředitel pro m-Business ve firmě LogicaCMG Paul Barker. „Je přece zapotřebí, aby se lidé pohybovali v terénu, absolvovali jednání v různých lokalitách apod. Společnosti, které nejsou ochotny poskytnout jim nástroje umožňující pracovat i mimo sídlo firmy, tak ztrácejí podstatnou část jejich potenciálu.“
Jak dále uvedl, bouřlivý vývoj technologií, zejména nové generace PDA (digitálních osobních asistentů), multimediálních telefonních přístrojů a možnost nepřetržitého připojení k internetu, dramaticky zvyšuje kvalitu a sofistikovanost dostupných řešení umožňujících pracovat z domova nebo z terénu. „Nasazení těchto technologií však nestačí. Společnosti potřebují změnit způsob organizace, nastavení procesů a často i styl podnikání. Bez toho nedokáží využít příležitosti zefektivnit procesy, snížit náklady na infrastrukturu a poskytovat služby lépe přizpůsobené konkrétním zákazníkům, které jim koncept mobilní pracovní síly nabízí,“ uzavřel Paul Barker.