Dárky na internetu letos nakoupí až 95 % internetových uživatelů. Na internet nejčastěji míří pro mobilní telefony, oblečení a doplňky, knihy a parfémy. Necelých 16 % se při výběru dárku nechá přímo ovlivnit nabídkou e-shopu. Vyplývá to z mezinárodního výzkumu internetového srovnávače Heureka.cz a obchodního portálu Aukro.cz, kterého se zúčastnilo 11 624 uživatelů.
„Nejdůležitější při výběru dárku na internetu je podle nakupujících samotný produkt a jeho cena, to shodně uvedlo 37 % respondentů,” říká David Vychytil, ředitel obchodního portálu Aukro.cz, a dodává: „Pro 19 % uživatelů je nejdůležitější prodejce, u kterého dárek koupí.” Pět procent uživatelů se rozhoduje hlavně podle doby dodání zboží.
Dvě třetiny uživatelů (66 %) mají o dárcích poměrně přesné představy. Přibližně 13 % uživatelů hledá inspiraci na internetu a dalších necelých 16 % uživatelů se nechá při výběru přímo ovlivnit nejrůznějšími akcemi e-shopů. „Také proto nyní e-shopy nakupující doslova bombardují s vánočními nabídkami, mají před sebou totiž tři nejsilnější týdny celého roku a snaží se nákupy co nejvíce ovlivnit,“ říká Kamil Demuth z internetového srovnávače Heureka.cz.
Nejčastěji kupovanými dárky na internetu je elektro jako např. mobilní telefony, bílá technika, digitální fotoaparáty, televizory a počítače. „E-shopy s elektrem mají zpravidla širší sortiment než kamenné obchody, nakupující navíc najde na jednom místě všechny parametry produktu a může v klidu porovnávat více produktů,” říká Kamil Demuth z internetového srovnávače Heureka.cz. Zákazníci na internetu často kupují také oblečení a doplňky, knihy, kosmetiku a parfémy, hračky a sportovní vybavení. „Loni byly velmi oblíbené hry a herní konzole, kterých se prodalo o 57 % více než během roku. Čekáme, že letos budou oblíbeným dárkem i klasické hračky, protože garantovaní prodejci Aukro+ jich aktuálně nabízejí přes tři tisíce, zákazníci tak mají z čeho vybírat, “ říká David Vychytil z Aukra.
Mezi časté dárky patří také poukázky na předplatné časopisů, wellness pobyty nebo vstupenky na kulturní představení. „Největší zájem o takzvané rychlé dárky ve formě poukázek a kupónů je zpravidla těsně před Štědrým dnem. Nakupující je totiž mohou kdykoli sami doma vytisknout, aniž by obcházeli obchody nebo čekali na doručení,” říká Richard Šipoš z portálu Spa.cz, který se zabývá prodejem wellness pobytů. Mezi wellness pobyty jsou nejoblíbenějšími kratší pobyty pro dvě osoby s využitím wellness nebo spojené s gurmánským zážitkem.
Vánoční tržby představují pro internetové obchody až třetinu jejich celoročních tržeb a podle odhadů Heureka.cz mohou letos dosáhnout až 15,2 miliardy Kč.
Vánoční inspirace aneb co si nejvíc přejeme najít pod stromečkem (dle výzkumu)
1. Mobilní telefon
2. Notebook
3. Zdraví
4. Televizor
5. Knihy
6. Auto
7. Fotoaparát
8. Parfém
9. Dovolená
10. Počítač
11. Oblečení, kabelka nebo boty
12. Hodinky
13. GPS navigace
14. Jízdní kolo
15. Kosmetika nebo šperk
16. Domácí spotřebiče
17. Kávovar
18. Peníze
19. Robotický vysavač
20. Lyže