Jak vyplynulo z průzkumu, který si nechala zpracovat divize Kosmetiky společnosti Henkel ČR, více než osm procent Čechů stále nepoužívá deodorant. Hůř jsou na tom čeští muži – každý desátý z nich spoléhá na svou „přirozenou vůni“ a deodorant či antiperspirant je jim zcela cizí. Ačkoli to pro letošní léto tak úplně neplatí, lze obecně říci, že letní měsíce jsou obdobím, kdy se naše tělo pocením brání proti přehřátí. Tento přirozený fyziologický proces s sebou ale přináší také nepříjemný a mnohdy bohužel vcelku výrazný zápach, který však lze účinně eliminovat pomocí deodorantu či antiperspirantu. Přestože jsou regály obchodů podobných kosmetických přípravků plné a firmy se předhánějí v nabídce nejrůznějších novinek, tak podle průzkumu, který pro společnost Henkel ČR realizovala agentura Ipsos Tambor, je mezi Čechy a obzvláště mezi českými muži stále velký počet těch, kteří deodoranty nepoužívají.
„Výsledky prodeje deodorantů potvrzují dlouhodobé povědomí, že ženy o sebe v porovnání s muži stále pečují podstatně více a lépe. Přestože se ženy velmi často snaží samy změnit návyky svých partnerů nákupem a věnováním některého z výrobků, je poměr v prodejích přípravků proti pocení stále přibližně 60:40 ve prospěch těch určených pro ženy,“ říká Radka Šimánková, manažerka marketingu divize Kosmetiky Henkel ČR, a dodává: „Nejoblíbenější variantou pro osvěžení těla zůstávají deodoranty nabízené ve spreji.“
Navíc šest z deseti mužů používá deodorant nepravidelně, či pouze jednou denně. I tak lze nehledě na fyzickou zátěž příjemně vonět po celý den. „Pánské deodoranty mají nyní vyšší a prodlouženou účinnost až v délce 72 hodin,“ prozrazuje Šimánková.
Alarmující je zjištění, že pouhá třetina Čechů přípravky proti pocení používá pravidelně bez ohledu na roční období.
Mladí zachraňují pověst národa,
Průzkum také ukázal, že s přibývajícím věkem sahají lidé po deodorantu méně často. Zatímco u lidí ve věku od 18 do 24 let je deodorant naprostou samozřejmostí a používá je většina respondentů, tak u lidí ve vyšších věkových kategoriích je užívání přípravků proti potu čím dál nižší. U respondentů ve věku 45 – 54 let deodoranty nepoužívá téměř 10 % lidí a u věkové skupiny 55 – 65 let je to již více než 21 %.
Z průzkumu dále vyplynulo, že v letním období používá deodorant většina z nás častěji než ve zbylých měsících roku (72 procent). „Největší zájem spotřebitelů o deodoranty každoročně zaznamenáváme před letními měsíci a následně během nich, kdy vrcholí nejteplejší období roku a lidé více myslí na osobní hygienu,“ uzavírá Šimánková.
Nejméně pak deodorant používají lidé v bydlištích do tisíce obyvatel, nejvíce naopak ve městech s více než sto tisíci obyvateli.
Průzkum realizovala agentura Ipsos Tambor na vzorku 500 respondentů starších 18 let.