Marketing

Marketing televizorů – plánujte koupi nového TV přijímače na rok 2017

Určitě jste si všimli v obchodech a obchodních řetězcích, že v roce 2013 byla ukončena nabídka a také výroba plasmových barevných televizorů jako jejich 3. generace. Pokud se podíváme do historie, tak 2. generace barevných televizorů byla charakteristická plochými obrazovkami a pro 1. generaci byla typická těžká třírozměrná barevná televizní technika.

Tím, že televizní přijímače první až třetí generace byly investicí zpravidla mezi 10 a 28 tisíci korunami, je podle marketingových výzkumů v ČR cca 63% domácností vybaveno těmito barevnými televizory a z toho 28% tvoří 1.generace, 21% 2. generace televizorů a 14% domácností vlastní televizor s plochou obrazovkou 3. generace. Součtem pak 35% lidí má televizor 2. a 3. generace a očekává se, že jej nebude měnit ještě minimálně 3 roky.

Marketing televizorů v 2.pololetí roku 2013 a roku 2014 byl zaměřen dominantně na 4. generaci televizorů využívající technologii LCD a technologii s úsporným podsvícením LED s různou velikostí obrazovky, různého designu, rozlišení a příslušenství. LCD technologii si můžeme představit jako několik vrstev filtrů za sebou, které ze zadu musí prosvítit LED diodou generované světlo, aby vznikl obraz. Nejtenčí soubor vrstev má 4 mm. Tyto technologie umožňovaly HD rozlišení s využitím digitalizovaného přenosu informací a od roku 2013 i Full HD rozlišení (1920x 1080 pixelů). Je třeba si ale uvědomit, že digitální TV přenosová soustava umožňuje vysílat v HD systému a většina filmů a pořadů cca (96%) v TV je pod hranicí HD rozlišení. Tedy přijímače kvalitou dramaticky předběhly generačně kvalitu vysílání a schopnost přepisu filmů a pořadů do HD a to už vůbec nemluvím o Full HD.

Televizní přijímač s HD a Full HD se tak dostal do situace, kdy je minimálně o řád technologicky kvalitnější než vysílání. A připočteme-li k tomu pokusy o 3D systémy s využitím brýlí a dalších technologií, je disproporce ještě větší. Marketing televizních přijímačů ale přišel s tzv. chytrostí v několika generacích, kdy televizor se stal postupně díky své kvalitě „centrem domácí zábavy“ a informačním centrem . Tím mám na mysli využití pro promítání fotografií, pro užití her a herních konzolí, promítání DVD filmů a pořadů a samozřejmě pro propojení s počítači a jinými chytrými komunikačními zařízeními s využitím Blue Ray disků a propojení na chytrou domácnost a chytrý dům/byt. Rodiny tak kupují zpravidla v této kvalitě druhý televizor (37%). Teprve ale doma si, jak znám ze svého okolí, uvědomí po koupi, že v panelákovém domě s malými rozměry místností není dívání na velkou obrazovku požitkem ale, že z něj bolí oči a vzdálenost sledovatele by od obrazovky měla být 2, 5X větší než je uhlopříčka obrazovky.

A tak se zrodila nová 4. generace barevných televizorů v roce 2014, označovaná jako UHD neboli 4K. 4K znamená, že televizor má 4X vyšší rozlišení než Full HD a tak se obraz blíží již kvalitou kinu a velkoplošným projektorům používaných při výuce v moderních vysokých školách. To ale jen prohlubuje rozdíl mezi vysílací technologií a televizorem.

Po 10 letech vývoje byla vytvořena a do prodeje v roce 2014 dána 5. generace barevných televizorů s jedinou tenkou vrstvou OLEED, kde každý pixel (obrazový element) emituje sám světlo jako součást obrazu. Proto vrstva TV je tenká a může se ohýbat a dokonce svinovat. Marketing OLEED argumentuje těmito konkurenčními výhodami: (1) velmi nízká spotřeba, (2) vysoký jas a kontrast, (3) neuvěřitelná sytost barev, (4) extrémně rychlé překreslování obrazu, (5) široké pozorovací úhly i v malých bytech, (6) zakřivení umožňují plastičnost obrazu. Nevýhodou je vysoká cena tržní novinky.

Kromě generací technologií ale je třeba zaměřit pozornost i na chytrost TV. Obrovskou popularitu si získávají přijímače se 2 až 3 TV tunery, což umožňuje současně s díváním se také nahrávání pořadu na jiném kanálu. Firma Samsung nabízí Twin tunner, který druhý pořad umožňuje sledovat třeba na tabletu nebo chytrém telefonu stejné značky. Panasonic toto řeší systémem TV Anywhere a LG moderním systémem WebOS a dokonce nabízí informační lištu Info Bar atd. Ale pozor. Můžete mít TV za cenu 40 až 100 tisíc se super obrazem ale pokud nebude Tv přijímač vybaven „pořádným zvukem“, tak bude kvalitní obraz ale bez kvalitního zvuku. Platí totiž, že čím tenčí obrazovka, tím hůře se generují hluboké tóny zvuku. Proto marketeři doporučují investovat také do ozvučení typu Soundsbarey, aby obraz a zvuk byly dohromady super a cool. Doporučuje se využít pro přehrávání chytrý Blue Ray přehrávač DVD, který má minimálně 1TB disk např. v současnosti vyráběný Samsung BD H8900 aj.

Pozorný čtenář si uvědomí disproporci mezi kvalitou vysílání a kvalitou přijímače. V ČR je od roku 2000 vysílání digitální v DBV- T kvalitě (televizory vyrobené před r. 2000 musí mít pro přijímání setop box) a od roku 2010 se testuje omezeně nový systém DVB-T2. Tento systém bude v ČR ale také v okolních zemích nasazen do aplikace podle dohody v EU-28 v roce 2017!!! Aby člověk mohl v roce 2017 přijímat signál TV, bude třeba si koupit nový setop box nebo rovnou koupit nový chytrý barevný televizní přijímač. Marketeři tak predikují, že chytří zákazníci a uživatelé využívající DBV-T šíření signálu vzduchem si budou v roce 2017 plánovat koupi nové generace televizoru a do té doby budou v drtivé většině jen sledovat, jak se bude technologie TV přijímačů vyvíjet.

V květnu 2014 vrcholila u operátora T-mobile kampaň „ Babičky – pokrytí“ upozorňující na pokrytí území ČR signálem 4G LTE místo doposud používaného 3G. Podobně v říjnu začala informovat O2 o této síti s přenosovou rychlostí až 196 MB/s s tím, že zdarma vymění SIM 3G za SIM 4G. Marketeři O2 nabízejí k objevení internet, který je stabilní za každého počasí, šíří signál pro celou domácnost, zabezpečení domácnosti, spustí TV na 4 zařízeních a ušetří Vám peníze. V úsporném balíčku O2 je nabízeno k využití 60 programů TV v rámci Digitální O2 TV v HD a některé Ultra HD kvalitě s možností další volby paketů: seriály, dokumenty, sport, dětské pořady aj. a to včetně zahraničních a cizojazyčných. Digitální O2 televize Vám ale umožní sledovat daný televizní pořad a film v režimu zákaznického modelu „Geo non stop commerce“ tj. kdekoliv a kdykoliv se dostanete do pokušení program sledovat. Ale pozor. Digitální O2 není alternativou k DBV-T2 ale jen rozšířením využitelnosti počtu programů nad rámec jejich šíření DBV-T v českém prostředí.

Shrnu-li to, pak 4K, OLEED a Ultra High kvalitu je možné sledovat do r. 2017 jen z DVD filmů, přehrávačů a přes internet a TV je začne vysílat standardně v zemích EU kolem roku 2017.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!