Všichni lidé se snaží uspět v tom, co dělají. Někomu se to nepodaří, někdo to dokáže po delší době díky tvrdé práci a trpělivosti. Občas ale někdo zazáří jako kometa: dostane se až na vrchol v závratně krátkém čase, všechno se mu daří lépe a rychleji a dosáhne neuvěřitelných výsledků. Jaké je tajemství těchto lidí?
Novinář, inovátor a podnikatel Shane Snow tvrdí, že příběhy mimořádně úspěšných osob nesou jeden společný rys: obvykle nerespektují zavedená pravidla, přemýšlejí o problémech zcela novým, netradičním způsobem, daří se jim najít určitou „zkratku“, po níž se zatím nikdo nevydal a která vede k cíli rychleji a efektivněji než cesta, po níž kráčí většina. Využívají tzv. laterální myšlení a chovají se trochu jako hackeři ve světě počítačů – jejich řešení bývají překvapivá a novátorská, s lehkostí vybudují hned na začátku byznys ve velkém měřítku, přestože porušují snad všechny normy a pravidla. Osudy a myšlením těchto jedinců se můžeme inspirovat i my a objevit třeba nějakou dosud neznámou zkratku i v oblasti, které se sami věnujeme – a Shane Snow je při tom zasvěceným, kompetentním a současně i zábavným průvodcem.
Není dnes pochyb o tom, že čas, který potřebují inovátoři k tomu, aby si splnili své sny, zbohatli a ovlivnili tvář světa, se stále zkracuje. V největší míře za to mohou technologie a komunikace. Stále akceptujeme názor, že k tak význačnému pokroku, jako třeba vyřešení problémů způsobených zločinností nebo inovace v medicíně, může dojít během několika generací. Navzdory skokové změně v tom, čeho můžeme dosáhnout, většina z nás stále kráčí po pohodlné, předem nalinkované cestě. Pracujeme usilovně, ale málokdy si pokládáme otázku, zda pracujeme také chytře. Pro někoho z nás se úspěch rovná bohatství, pro jiné je to povýšení, společenské uznání, popularita.
Vyberme si jakékoli období lidských dějin a najdete hrstku lidí (nezáleží, v jakém oboru), kteří pohrdají pravidly a dovedou v neuvěřitelně krátkém čase neuvěřitelné věci. Obvykle to probíhá tak, že někteří inovátoři – podobně jako počítačoví hackeři – poruší konvence a objeví lepší způsoby, jak dosáhnout ohromujících výsledků. Rychlejšího pokroku může ve své kariéře i životě dosáhnout každý, nejen miliardáři nebo profesní rebelové.
V knize Umění zkratky se autor snaží ukázat, jakým způsobem používali ti nejúspěšnější jedinci v dějinách laterální myšlení, aby uspěli v různých oblastech a s rozličnými cíli. Snaží se čtenáře přesvědčit, že ta nejrychlejší cesta k úspěchu není nikdy, či je málokdy, ta tradiční a osvědčená, že všechny konvence, na nichž jsme vyrostli, je možné porušit, obejít, opustit. Zkoumá nekonvenční chování výrazných a úspěšných osobností, počínaje vynikajícími podnikateli a lidmi, kteří se prosadili například v šoubyznysu, konče.
V současné kultuře není „hacking“ něco, co dělají jen zločinci a IT specialisté, postupuje tak každý, kdo má schopnost nahlížet na nějaký problém laterálně. Laterální myšlení není náhrada tvrdé, pilné práce, jen eliminuje nepotřebné opakování některých úkonů. Jakmile jednou inovátoři objevili „zkratku“, nasměrují veškeré úsilí, aby toho mohli udělat ještě více.
Některé konkrétní principy budou za několik let irelevantní, ale principy laterálního myšlení (právě „umění zkratky“), které stojí v pozadí všech příběhů o rychlém úspěchu, může využít kdokoli, kdo chce něčeho dosáhnout – jako lídr, politik, sportovec, umělec, ve vzdělávání i osobním rozvoji. Vše, co je v knize uvedeno, platí jak pro firmy velké, tak i pro startupy. Kniha, která postupně seznamuje čtenáře právě s principy laterálního myšlení (je jich devět), například Najděte si vlastní žebřík, Trénujte s mistry, Vlny či Rychlá odezva, je výsledkem mnoha hodin výzkumu, stovek interview a analýzy záplavy odborných studií s cílem najít odpověď na otázku: Jak to, že jim to jde tak rychle?
Shane Snow je novinář odchovaný newyorským prostředím, podnikatel v informačních technologiích, spoluzakladatel a kreativní ředitel společnosti Contently. Pravidelně přispívá do časopisů Wired a Fast Company, napsal také mnoho příspěvků týkajících se inovací do New Yorker, Washington Post a Advertising Age. Vystudoval žurnalistiku na Columbia University. Často přednáší na summitech o IT a reklamě.
Kniha vyšla v nakladatelství Management Press.