Celá řada obchodníků ale také organizátorů nejrůznějších akcí a aktivit si dlouze a často láme hlavu jak dostat na konkrétní akci, aktivitu nebo do prodejního prostoru lidi. Při tom z marketingové historie je zřejmé, že na konkrétní akci přijdou lidi tehdy, pokud bude zajímavá zejména pro děti, které rodiče šikovně přinutí se uvedené aktivity zúčastnit.
Vzpomínám si jak kdysi na akce táhly Cečka, jejich burzy, soutěže o nejdelší, největší a nejbarevnější produkt vyrobený z céček, pak to byly burzy a soutěže s kartami sportovců, pak divadýlka pro děti, pak dovednostní zápolení na videohrách a video terminálech, pak se lákalo na bruslení pod střechou aj. Dnes jsou již více než rok fenoménem gumičky a pletení z gumiček. Chcete-li např. zvýšit účast kdekoliv a kdykoliv, stačí vyhlásit soutěž, třeba mistrovství okresu, kraje, republiky, světa, obchodního domu Albert aj. v pletení gumiček a dát tuto informaci na sociální sítě a do regionálních medií….
Se zájmem jsem například sledoval jak minulý víkend OD Albert v obchodním centru Europark ve Štěrboholích zorganizoval Mistrovství v pletení z gumiček a výsledkem byla účast tisícovky dětí a dvojnásobného množství rodičů, kteří sledovali, aby právě jejich klučík nebo holčina dosáhli úspěchu. A aby neměli hlad, tak jim šli koupit sváču a dlabanec a samozřejmě také navštívili hračkárnu a další obchodní lákadla. Samozřejmě u toho nechyběla media od fotografů, přes novináře až po televize, protože mistrovství je přece mistrovství… Marketingového efektu bylo dosaženo. Štastné děti dotáhly do obchodáku rodiče, ti zvýšili tržby a obrat, media o tom psala a referovala a tak cíle bylo dosaženo snadno, rychle a s nízkými náklady. A pokud se při této akci šikovně prezentovala kniha návodů, co lze z gumiček vyrobit a uplést z nakladatelství Ikar (http://www.bux.cz/knihy/155723-gumickovani-25-naprosto-uzasnych-navrhu-rainbow-loom.html) pak prodejci byli šťastní stejně jako děti, kterým rodiče knížku koupili. Na takovém klání nemohli chybět ani stánky prodejců gumiček, kteří měli doslova prodejní žně. Někteří prodejci dokonce přicházeli s vlastními soutěžemi o hodnotné ceny a gumičky zaměřené na to, aby děti své výtvory nafotily a poslaly je prodejci na internetu s tím, že vítěz bude odměněn a cena mu poslána poštou, čímž prodejce získal nejen adresu ale také emailový kontakt atd. , srov. např. http://www.veverusak.cz/cz/souteze/soutez-o-krasnou-knihu-gumickovani.
Pletení z gumiček a náramkům z gumiček už podlehl takřka celý svět. Nosí je a pletou děti na všech kontinentech ale také si s nimi hrají dospělí a dokonce i senioři, což dokazuje, že to je zábava pro každý věk. A překvapivě je toto i velmi užitečná zábava. Možná se budete ptát Proč. Odpověď je jednoduchá : „Gumičkování je jednoduchá technika, která především pomáhá rozvoji jemné motoriky, poznávání barev a počítání a současně evokuje a generuje představivost prostorovou, projektování a tvůrčí činnost“. Všimněte si, že tedy fenomén gumičkování má i zdravotní a preventivně zdravotní složku či rehabilitační, protože tento koníček je vhodný i třeba pro tělesně postižené aj.
Ten, kdo v současnosti marketingový fenomén gumičkování využije je in a cool. Gumič-kování bylo použito i při posledních volbách jako dárek a dokonce náramek z gumiček spojo-val příslušníky a sympatizanty konkrétního politika a strany.
Gumičkování vymyslel pan Cheong Choon Ng ve věku 45 let jako projektant firmy Nisan v Malajzii již v roce 2011 jako hru pro svoje dcerky Terezu a Michelle. Když pak natočil několik instruktážních videí se svými dcerami a neteřemi, jak se to dělá, aby dokázal, že výroba s gumičkami není až tak složitá, jak vypadá a dal je na You Tube, fenomén se nastartoval. V roce 2012 se jeho výrobku chopili prodejci v USA a tím se začal šířit po celém světě. A dnes trh zahlcují čínské, thajské a korejské sady gumiček spolu s návody a dokonce i tkalcovskými stavy…..
A tak můžete potkat i členy královské rodiny s moderními náramky z gumiček. Jedna marketingová česká firma dokonce své hostesky při promoakcích obléká do šatů z gumiček, kde na hrudi je logo firmy, kterou právě marketingově prezentují. Marketingové využití fenoménu gumičkování tím nekončí. Gumičky se stávají dárkem při PR a promoakcích od čokolád až pro horská kola, gumičky jsou možností nové prezentace brandu a soutěže, kdo např. nejrychleji, nejlépe nebo nejúžasněji vetká do gumiček logo školky, školy a třeba i vysoké školy Open University ,se stává vždy obléhanou soutěžní akcí dětmi i dospělými.
Dražby výrobků z gumiček pak jsou zajímavou marketingově charitativní a CSR akcí, kdy např. šaty z gumiček byly v roce 2014 vydraženy na internetu za 170 000 Liber.
A tak až budete chtít zaměstnat své děti (nebo zaměstnance) či sebe, zkuste vyrobit z gumiček náramek s logem Marketingových novin a výtvor pošlete na fotce na Facebook Marketingové noviny. Prvních 5 zaslaných výtvorů dostane od autora knížku o marketingu.