Dne 19.listopadu 2014 uspořádala v Národní technické knihovně společnost Blue Events třetí ročník konference ze seriálu Primetime for …, tentokráte s názvem „jak se zorientovat a nezabloudit v internetové džungli on-line marketingu“. Skvěle zorganizované konference se zúčastnilo podle organizátorů více jak 230 zájemců o dané téma, které bylo rozčleněno do 4 hlavních bloků.
Konferenci zahájil s klíčovou prezentací Jiří Štěpán, CEO ze společnosti Etnetera Activate, který původních 7 tipů jak zlepšit ve firmě on-line komunikaci nakonec rozšířil na tipů 12. Podstatné je v on-line komunikaci vytvořit si „person“, tedy databázi oslovovaných klientů, které firmě mohou z predikovaných potenciálů přinést efekty zisku a CRM. Dále průběžné realizovat ve firmě reporty o akvizici, konverzi a retenci této komunikace, což umožní sledovat dynamiku retence i konverze a současně čistit databáze od těch, kteří na komunikaci dlouhodobě nereagují. Řečník názorně ukázal na „Dopisu Ježíškovi“, co by měla vhodně strukturovaná on line komunikace obsahovat a zdůraznil, že nejdůležitější jsou konkurenční výhody nabízeného produktu a služby, bonusy, hodnoty a užitky, které přinesou cílovému subjektu komunikace. Jde tedy o to komunikovat jen to, co motivuje ke koupi a co může vydělávat aj. Doložil na grafech, že zpozdí-li se načítání komunikace nad standardní dobu 5 s jen o 1 s odradí to 7- 10 lidí od přečtení si sdělení. Jde ale také o systematickou informační průběžnou údržbu webu, aby byl aktuální, controllingovou analýzu poměru výdajů na kontextovou strategii prezentace informací . Doporučil také plánování komunikace s využitím mapy médií ve třech rovinách a to: (1) akvizice, (2) konverze a (3) retence on-line komunikace.
Blok A s názvem Sociální sítě zahájil Peter Šebo, zakladatel PS:Digital, konstatováním, že Google za rok 2014 zatím prezentoval 1200 novinek na své sociální síti a že před 8 hodinami Facebook zveřejnil informaci o vytvoření platformy Facebook @ works.org , tedy aplikace, která je určena přímo jako pracovní nástroj do firem a neziskových společností. Jeho příspěvek vyjmenovával novinky za posledních 50 dnů a byl jich skutečně dlouhý seznam. Např. končí FB logout, začíná FB Places (konkurence Trip Advisoru), Friends nebo Old Friends aj. Podstatným přínosem ale bylo doložení, že videa na FB představují cool trend a to proto, že dokáží jako jediný nosič sdělení zprostředkovat i emoce vedle užitků, konkurenčních výhod a tak se emoce a motivy stávají podnětem pro pokušení nejen komunikovat ale také investovat v režimu „global time m-commerce do koupě (= kdekoliv a kdykoliv investovat do koupě s využitím mobilních IT zařízení, chytrých telefonů aj.). Firmy tyto novinky nedokáží často sledovat a rolí agentur je, aby dokázaly jako poradci poradit firmám co je nejefektivnější a trendy. To ale znamená, že firmy musí tyto trendy sledovat, znát a umět používat a také umět vyhodnotit jejich efektivitu.
V. Rejlek z firmy Wunderman na případové studii pro Ford ČR ukázal, jak 7 měsíční kampaň na FB pomáhá automobilce k úspěchu. Receptem je nalezení kreativního content marketera, který dokáže plánovat a dynamicky vytvářet obsahy sdělení se stoupající gradací pro posty a z hlediska šíření doporučuje každý promovaný post podpořit malou částkou peněz, aby manažeři FB podporovali šíření těchto postů. Stejně tak doporučuje obsahy sdělení testovat AB testem, aby příjemce sdělení bavilo a současně informovalo a peresvazijně podněcovalo ke koupi i k další sledování komunikace. Josef Šlerka z analytické společnosti Socialbakers analyzoval vlastnosti celé řady sociálních sítí a to jak těch notoricky známých (FB, Instagram, Swarm, Twitter, LinkedIn) ale i těch méně známých (Pray aj.) a co lze od nich za potenciál a efekty pro marketing a e- i m-commerci očekávat. Vždy je třeba sledovat transformaci potenciálu sítě (cíle firmy) v efekty tedy obchodní výsledky. Komunikace přitom je jen prostředkem cílem je obchod.
Pro všechny účastníky setkání bylo velkým přínosem sdělení Radka Vašíčka, country manažera Hitpool, která zastupuje Twitter v ČR a dalších středoevropských zemích. Fundovaně ukázal, že marketér by si měl hlídat mezinárodní akce – mistrovství světa, pohár EEFA ve fotbale aj. a k tomu si připravit brandově a produktově vtipný a sladěný obsah s potenciální situací např. v TV přenosu z akce. A pak jen stačí sledovat s chytrákem (chytrým mobilním zařízením) TV přenos a ve vhodnou dobu pustit brandově laděný komentář do světa, což evokuje diskuzi a podporuje značku. Twitter se tak může stát novým cool a trendy mostem mezi značkou a zážitkem na TV přenosu. Blok zakončil provokativní příspěvek Petra Andrýska, ze Socialsharks o tom, jak a proč prodávat na sociálních sítích. Ukázal a doložil, že investovat energii a čas má do sociálních sítí význam jen tehdy, pokud efektem je obchodní transakce nebo on line komunikací vytváření vztahů jako předpokladu pro obchodní transakci.
Blok B s názvem Výkonnostní marketing a display reklama otevřel David Špinar z Google, otázkou:“ Víte, kam plynou Vaše peníze a zda z nich máte užitek, jaký chcete?“ Velmi přínosné pro posluchače bylo ukázání 4 schodů využití on-line komunikace a marketingu k prosperitě firmy: (1) určení cílů ( konkurenční hodnoty, užitky, bonusy aj. jako motivace ke komunikaci a rozhodnutí o koupi), (2) specifikaci dosažené hodnoty ( v příslušné metrice), (3) stanovení investice do výsledku (kolik si můžeme dovolit investovat do splnění cílů) a (4) vytvoření poptávky ( tedy písemného rozhodnutí zájemce, že chce koupi). Jde v podstatě o výkonnostní marketing pracující s návratností investice (metrika CPc), konverzí (metrika CPA), výnosy (metrika ROAS), ziskem (metrika ROI), a hodnotou pro zákazníka (metrika CLV a aktiva prodejů). Investovat do výkonnostního marketingu má smysl tehdy, když potenciál cílů lze přeměnit na efekty obchodních výsledků a optimalizovaných vztahů pro budoucí nebo opakované obchody.
V dalším příspěvku se E. Cirák z firmy Etarget snažil na příkladech doložit, že bannery v marketingu nejsou mrtvým nástrojem ale že zkušený komunikátor, který s nimi umí smysluplně pracovat je může stále efektivně využívat ve výkonnostním marketingu. Následně Michal Růčka z agentury Better Marketing, představil případovou studii úspěšné online kampaně pro společnost Blažek, která chtěla oslovit a získat další zákazníky – mladší muže – v segmentu oblečení smart casual a současně posunout značku směrem k luxusním brandům. Prezentoval netradiční a kvalitní video s L. Marešem. Podstatným výstupem bylo srovnání nákladů a efektivity videa na You tube a v TV. Video kampaň na You tube byla zlomkem nákladů oproti kampani v TV s vysokými efekty a obchodními výstupy. Na závěr konstatoval: „Firmě Blažek se v on-linu povedlo obratově to, o co neúspěšně usilovala rok a půl prezentacemi v kamenných prodejnách“. Miroslav Král, ředitel v MarketUp, představil na příkladech žhavé novinky v on-line kampaních pro zvýšení prodejního výkonu.
Zlatým hřebem konference bylo vystoupení Katky Fišerové ze společnosti SmartEmailing. Auditorium ztichlo, když tato mladá, nádherná žena skvěle a poutavě vyprávěla o tom, že e-mailingová komunikace je jako „randění“, tedy, že tento typ komunikace slouží k navázání a rozvíjení vztahu mezi komunikujícími s cílem obchodní transakce. Je to jako když kluk a dívka navazují vztah a chtějí jej prohlubovat. Ukázala 5+1 pravidlo jako toho dosáhnout. V podstatě doložila, že e-mailing může být nástrojem efektivního CRM (řízení a rozvíjení vztahů) a že CRM není bublinou ale využitelnou efektivní aktivitou firem.
Blok C s názvem Content marketing v internetové džungli moderoval Ondřej Aust, šéfredaktor z Mediář.cz. K. Borovanská z agentury Freya, se zaměřila na top trendy v procesu kontextovému marketingu a komunikaci. R. Hřebecký z Pábení.cz se podělil o své zkušenosti copywritera, jehož hlavní rolí je formulovat a následně vtipně a s emocemi vyprávět příběhy tak, aby na ně lidé reagovali. Je ale třeba vnímat, že copywriter je jen jedním z článů ( nejempatičtěší článek) hodnototvorného komunikačního řetězce, snažícího se přeměnit příběhem vyprávěnou hodnotu produktu a jeho značky v obchodní transakci prezentací motivů pro rozhodnutí zákazníka ke koupi. Následně B. Olšanský, stratég z Inspiro Solutions, specifikoval role a úkoly: brand advokáta ambasadora, bloggera, opinion leadera a celebrity v on line a social PR aktivitách. O. Peterka z Fleishman Hillard se zaměřil na možnost distribuce obsahu a jeho transformaci na konverzi. Konstatoval: „Nestačí mít skvělý obsah, musíte vědět prostě a jednoduše kam s ním“. Tento výrok doložil zdařilou kampaní automobilky Chevrolet.
Blok D nazvaný Inspirace ukázal 4 zajímavé podněty a kreativní nápady v on-line komunikaci. D.Pulkert z firmy Etnetera, doložil na příkladech, kdy se vyplatí investovat do responsivních či mobilních webů a aplikací a prezentoval nové trendy např.: wearables, zkoumání a využití gest při ovládání chytrých technologií, platby NFC a Internet of Things. A. Špina z agentury Triad Advertising, se zaměřil na problematiku jak sociální sítě mohou vytvářet vztahy v režimu CRM, VCRM a ITVCRM s komunikujícími a logicky také s potenciálními a reálnými zákazníky. J. Podzimek z Pria, inspiroval účastníky konference příklady z případových studií jeho agentury. Konferenci zakončila prezentace R. Němce, který na příběhu dívky Jany hledající vztah s partnerem ukázal čtyři nejčastější etapy nakupování.
Velmi obsahově bohatá a zdařilá konference ve skvělém prostředí Národní technické knihovny ukázala, že on-line marketing není jednoduchou problematikou ale složitým marketingovým procesem, který se realizuje v dynamicky se rozvíjející džungli nástrojů, forem a formátů a na velkém množství sociálních sítí internetové platformy. Aby člověk dokázal zaregistrovat výhody a možnosti jednotlivých forem, formátů a nástrojů měl by podle celé řady řečníků věnovat denně alespoň 15- 20% pracovního času sebevzdělávání v této problematice nebo by si měl pořídit kvalitního konzultanta pro tuto problematiku. Tento trend by měly také do vzdělávacích programů zařadit i VŠ a university. Úspěšným v této džungli bude ten, kdo bude znát, umět a zejména efektivně dokáže realizovat výkonnostní marketing v on-line komunikačním prostředí avšak, a na to nezapomínejme, při aplikaci standardních marketingových znalostí a dovedností o ostatních marketingových procesech a zaměření.