Pivo a sportovní fandění patří neodmyslitelně k sobě, obzvláště v České republice. S aktuálním hokejovým svátkem, ve kterém už od 1. května měří své sportovní síly 16 světových hokejových týmů, se však pojí rovnou tři pivovary.
Oficiálním partnerem Mistrovství světa v ledním hokeji 2015 jsou Krušovice, v O2 i ČEZ aréně, kde se všechny zápasy šampionátu konají, se však běžně čepuje Staropramen. Českou hokejovou reprezentaci pak zase sponzoruje plzeňský Pilsner Urquell. Komu přejí čeští fanoušci na MS vítězství je víceméně jasné, ale jakému přitom fandí pivovaru?
Fandové národního týmu si při sledování zápasů MS nejčastěji přejí konzumovat plzeňský ležák Pilsner Urquell. Ale i další tradiční české „hokejové“ značky mají mezi nimi své stoupence. K lednímu hokeji prostě patří české pivo.
Při sledování letošního hokejového mistrovství dává téměř polovina fanoušků přednost pivu Pilsner Urquell. Staropramen preferuje 14 % respondentů, Krušovice pak 8 %. Zatímco „Plzeň“ častěji zmiňují Češi, Moravané často volí spíše Radegast. Gambrinus má nejvíce zastánců v Praze. Ženy, mladí lidé a respondenti s vysokoškolským vzděláním častěji vůbec pivo nepijí. S reprezentačním teamem si fandové hokeje nejčastěji spojují značku Pilsner Urquell, následuje Staropramen a Krušovice.
Organizátoři výzkumu uspořádali také malou doprovodnou akci, kdy stovce náhodně vybraných návštěvníků utkání ČR-Švédsko nabídli zdarma jedno z oficiálních piv mistrovství světa v hokeji a zaznamenávali, kterou značku si vybrali. Výsledky nebyly nijak překvapivé, 7 z 10 účastníků sáhlo po plechovce Pilsner Urquell, ostatní si rovnoměrně rozebrali Staropramen a Krušovice. Zajímavostí ale bylo, že zatímco po „Plzni“ a Staropramenu sáhli především lidé, kteří tyto značky obvykle preferují i při jiných příležitostech, Krušovice naopak zvolili ve většině ti, kteří je jinak běžně nepijí.
Fandit se dá ledaskde, ale doma je doma: 9 z 10 fanoušků sleduje utkání mistrovství světa v televizi z pohodlí domova. Třetina respondentů se dívá na hokej také v restauraci nebo baru, 7 % upřednostňuje veřejné promítání např. na náměstí. Přímo do kotle chce 3 % dotázaných. Sledování na plátně v hospodě častěji láká muže a mladé lidi, na veřejné promítání se vydávají obyvatelé velkých měst, přímo na zápas vyráží spíše Pražané.
Téma zkoumala společnost STEM/MARK v on-line šetření prostřednictvím Českého národního panelu. Výzkum probíhal ve dnech 29. 4. – 3. 5. 2015 a zúčastnilo se ho 509 respondentů. Podmínkou účasti na výzkumu byl zájem o sledování utkání letošního mistrovství světa v hokeji. Doprovodná akce proběhla 1. 5. 2015, zúčastnilo se jí 123 hokejových fanoušků.