Je dobře známo, že zákazníci nakupující online mají přímo při nakupování možnost okamžitého srovnání cen. Nyní se však toto chování rozšiřuje i mezi zákazníky, kteří nakupují v klasických kamenných obchodech.
Společnost GfK se uživatelů mobilních telefonů z 23 zemí zeptala, jaké činnosti pravidelně provádějí na svém mobilním telefonu, když jsou v obchodě. Spotřebitelé nejčastěji porovnávají ceny a radí se přes telefon s přáteli či rodinou (shodně 40 procent). Často si také fotí produkty, o jejichž koupi uvažují (36 procent).
Polovina světových spotřebitelů ve věku 20–29 let při nákupu v kamenné prodejně porovnává ceny online
V celosvětovém měřítku porovnávají ceny v obchodě pomocí mobilního telefonu častěji muži (42 procent) než ženy (37 procent). Nejaktivnější jsou v tomto směru nakupující ve věkové kategorii 20–29, z nichž na mobilu porovná ceny přes internet téměř polovina (49 procent). Následuje věková skupina 15–19 a 30–39 (obě shodně 45 procent).
Adrian Hobbs, ředitel oddělení Online Pricing Intelligence společnosti GfK, dodává: „Při nakupování v obchodě je řada spotřebitelů připojena k internetu a kamenné prodejny se podle toho musí zachovat. Pokud chtějí klasičtí, ale i online prodejci uspět, potřebují mít podrobný přehled o cenách online konkurence v reálném čase a musí na ně umět rychle reagovat. Platí to zejména pro prodejce v Asii a Jižní Americe, kde je používání mobilního telefonu při nakupování na prodejně nejrozšířenější.“
Podíváme-li se na jednotlivé země, v obchodech pravidelně porovnávají ceny na mobilním telefonu především nakupující z Jižní Korey (59 procent), Číny (54 procent) a Turecka (53 procent). Nejméně častý je tento přístup u spotřebitelů z Ukrajiny (11 procent), Jihoafrické republiky (15 procent) a Indie (17 procent).
Možnost poradit se s přáteli nebo rodinou je pro muže stejně důležitá jako pro ženy
Z celosvětového hlediska je procento mužů, kteří při nákupu v obchodě používají mobilní telefon k tomu, aby se poradili s přítelem nebo členem rodiny, téměř stejné jako u žen. Pravidelně se takto radí 40 procent žen a 39 procent mužů. Nejčastější je toto chování u věkové kategorie 20–29 let (48 procent). V těsném závěsu jsou teenageři ve věku 15–19 let se 47 procenty a třetí místo patří věkové skupině 30–39 se 40 procenty.
Z toho plyne, že nakupující mohou nyní získat názory a rady od svých blízkých přímo ve chvíli, kdy se na prodejně rozhodují o nákupu. Personál prodejny a proces nakupování v kamenné prodejně jsou tak konfrontovány s důležitým novým externím faktorem, který ovlivňuje chování zákazníka v obchodě.
Pokud jde o jednotlivé země, najdeme nejvíce nakupujících, kteří se v obchodě přes mobilní telefon radí s přáteli nebo rodinou, v Mexiku (55 procent), Polsku (53 procent) a Turecku (52 procent). Naopak nejméně často se po telefonu radí spotřebitelé v Japonsku (16 procent), Indonésii (21 procent) a Německu (24 procent).
Muži si fotí produkty, o jejichž koupi uvažují, stejně často jako ženy
Třetím nejčastějším využitím mobilního telefonu při nakupování v obchodě je focení zboží, o jehož koupi spotřebitelé uvažují. V celosvětovém měřítku se tato aktivita těší stejné oblibě u mužů i u žen. Více než třetina z nich (36 procent) při nakupování pravidelně pořizuje fotografie. Když se podíváme souhrnně na všechny země, vévodí žebříčku teenageři (15–19 let) s 44 procenty a mladí lidé (20–29 let) s 43 procenty. S 39 procenty pak následuje věková kategorie 30–39 let.
Z pohledu jednotlivých zemí si v obchodě fotí produkty na mobil nejvíce nakupující v Mexiku (49 procent), Číně (49 procent) a Turecku (47 procent). Na některých trzích toho chování ještě příliš rozšířené není – například v Indii (12 procent), na Ukrajině (13 procent) a v Indonésii (16 procent). Je však důležité tento trend bedlivě sledovat, protože penetrace chytrých telefonů na těchto trzích postupně roste.
Poznámka redakce: Na stejné téma upozorňuje M. Princ ve svém článku 15 trendů, které v roce 2015 změní telemarketing (1.), v prvním trendu.