Nová analýza společnosti GfK ukazuje, že generace Y a Z si nejen rádi vychutnávají nové technologie, které jsou součástí automobilů, ale jsou také ochotny platit více za různé pokročilé funkce, které výrobci vozidel nabízejí. Výzvou pro výrobce a prodejce automobilů tak bude využít tento potenciál a vejít se do omezeného rozpočtu mladé generace.
Až 74 procent spotřebitelů z generace Y (ve věku 25 až 34) a generace Z (ve věku 18 až 24) spadá do segmentů spotřebitelů nakupujících auta se silně deklarovaným zájmem o nové technologie. Až sedm z deseti lidí z generace Y a 61 procent z generace Z uvedlo, že se „mimořádně zajímají“ o technologie použité v autech, čímž oba segmenty výrazně vyčnívají nad průměrem.
Obě uvedené skupiny generací deklarovaly i nadprůměrnou ochotu platit více za různé pokročilé automobilové technologie, včetně vizuálního upozornění přítomnosti na blízkost vozidel záchranné služby, sedadel, která se automaticky vrátí do polohy preferované řidičem, a technologických zařízení v autě odolných proti polití tekutinou.
Naproti tomu generace X (ve věku 35 až 44) vykázala pouze průměrnou ochotu platit za nové technologie a lidé ve věku 45 až 64 let deklarovali jen podprůměrné hodnoty.
Automobilové technologie jsou pro mladé lidi příliš drahé
Mladší ročníky však často vnímají dnešní automobilové technologie jako příliš drahé; více než polovina generace Z a 46 procent generace Y souhlasila s výrokem „velmi rád bych využíval nové technologie v automobilech, zdají se mi však příliš drahé“.
„Obecně spojujeme pokročilé technologie s luxusními vozidly, které častěji kupují starší ročníky,“ vysvětluje Jeff Campana, Senior Vice President pro sektor Automotive ve společnosti GfK. „Generace Y a Z jsou však již výrazně naladěny na využívání technologií a s tím související výhody – nejen připojení na internet kdekoliv a za pochodu, ale také funkce související s bezpečností, případně čistotou. Vnímáme proto jasnou příležitost pro výrobce automobilů, aby se pokusili zaujmout tyto generační skupiny s mimořádným významem tím, že zabudují pokročilé zařízení a služby i do kategorie malých vozů a sedanů nižší střední třídy, které jsou spíše ve finančním dosahu mladších spotřebitelů.“
Až 44 procent členů generace Z uvádí právě malá auta a sedany nižší střední třídy jako kategorii první volby v případě záměru koupit si vozidlo, u generace Y je to 38 procent.
„Ve výsledcích výzkumu se odráží nadšení mladé generace pro technologie obecně. To jistě ovlivní i nabídku automobilového průmyslu. Uvedené výsledky z výzkumu platí především pro velmi rozvinuté trhy jako jsou USA. Věřím, že pro řadu automobilek bude užitečné znát tyto informace i z našich trhů, proto chystáme realizaci studie také v regionu CEE“, dodává Petr Megela, Consultant Automotive z GfK Czech.
O výzkumu
Zjištění vyplynula ze studie společnosti GfK a amerického Sdružení pro spotřební elektroniku nazvané „Budoucnost automobilových technologií“. Studie se věnuje mladým řidičům a novým technologiím používaných v automobilech.