Zatímco v Německu volí osobní odběr pro svoji objednávku v e-shopu pouze necelá desetina zákazníků, v Česku je vyzvednutí na prodejně mnohem populárnější. Podobná situace je i v Polsku, Maďarsku a na Slovensku. Vyplývá to z čísel internetové nákupní galerie MALL.CZ, která má kromě Česka obchody i v těchto čtyřech dalších zemích.
Češi jsou při nákupech na internetu stále ještě poměrně opatrní. Osobní odběr tu volí celé dvě pětiny zákazníků, komfort nabízený přepravními společnostmi tak využívá 60 % nakupujících. Podobný poměr lze vysledovat i na Slovensku, v Polsku (kde je to zhruba „půl na půl“) i Maďarsku.
„Zákazníci preferují osobní vyzvednutí z několika důvodů. Jedním z nich je určitě úspora za dopravné, ale důležitý je pro zákazníky i osobní kontakt s prodejcem, možnost takzvaně si osahat zboží, a časová flexibilita. Zboží si mohou vyzvednout, když se jim to hodí, není třeba koordinovat svůj denní rozvrh s dopravcem,“ vysvětluje možné příčiny Marek Liška, generální ředitel MALL.CZ.
„Naše čísla ukazují, že osobní odběry jsou v Česku silným a oblíbeným fenoménem. Po otevření pobočky v Ostravě našemu obchodu znatelně přibyli noví zákazníci a stávající začali nakupovat častěji,“ dodává.
Opatrnější postoj k nákupům přes internet dokládá i obliba platby až při převzetí zboží. V Česku platí podle čísel MALL.CZ předem pouze 8 % zákazníků, zbytek dává přednost platbě dobírkou nebo zaplacení při osobním odběru. Totožná čísla platí i pro maďarské a slovenské zákazníky. V Polsku platí předem více lidí, okolo 40 %, a téměř opačná situace oproti Česku panuje v Německu, kde předen platí téměř 80 % zákazníků.
„Dobírka je typicky český fenomén, v Česku je jako způsob platby mimořádně oblíbená. To se nedá říct o placení kartou předem, které využívá jen okolo 4 % zákazníků. Zajímavé ale je, že při osobním odběru už zákazníci s platbou kartou problém nemají a rádi ji využívají,“ komentuje čísla Marek Liška.
-red-