Dne 25. 4. 2007 se v hotelu Hilton Praha sešla více než stovka účastníků na již 5. ročníku konference Fleet Management, organizovaném poradenskou společností INCOMA Consult ve spolupráci s odborným garantem INCOMA Research. Odborný program byl podle výsledků ankety mezi účastníky oceněn vůbec nejvyšší známkou v historii této konference. Konference přinesla kromě diskuse o rizicích a nákladech spojených s provozováním fleetů u nás i pohled na fleet management v dalších zemích CEE, doplněný o know-how společnosti Mercury Associates, mezinárodní poradenskou jedničkou v této oblasti, jejíž zástupce získal nejlepší hodnocení.
Z příspěvků mj. vyplynulo, že bezpečnost silničního provozu v ČR je ve srovnání s vyspělým zahraničím na velmi nízké úrovni, na čemž mají velký podíl řidiči firemních vozů (nejen nákladních, ale i osobních a dodávkových), podle některých odhadů se podílejí na celkové nehodovosti až 40 %. Lidský faktor je tedy ve fleet managementu jedním z nejdůležitějších a často opomíjených aspektů. Josef Tesařík, Policejní rada z Policejního prezídia České republiky uvedl, že 92 % všech nehod je zapříčiněno lidským faktorem, tudíž snížení nehodovosti ve vlastním fleetu např. tréninkem, výchovou a motivací řidičů znamená nejen ochranu zdraví a životů lidí, ale i značnou finanční a časovou úsporu.
Hlavní instruktor HCT.CZ a Polygon Most Vít Jedlička ve svém vystoupení komentoval opatření legislativy v ČR, která jsou nastavena správně z hlediska principu, nikoliv z hlediska provádění a exekutivy. Bodový systém přispěl jednoznačně k zásadnímu snížení nehodovosti i úmrtí na silnicích v zemích jako je Švédsko, Norsko, Francie nebo Švýcarsko. Přispěje tedy i v ČR, ale vyžaduje zásadní úpravu a zejména pak důslednost při jeho uplatňování. To je důležité i pro firemní řidiče – firma by se při náboru nových lidí měla zajímat, jak jsou na tom se svým bodovým kontem a jací jsou vůbec řidiči. Obecně platí, že lidé ve věku do 35 let jsou technicky zdatnými řidiči, ale velmi slabými účastníky silničního provozu.
V části věnované nákladovosti a efektivitě fleetů zazněl apel na identifikaci a vyčíslení skrytých a interních nákladů, které zpravidla navyšují režii firmy a nejsou ve fleetu zohledněny (Radek Mužík, Partner, INCOMA Research). Tyto úvahy potvrdil ve svém vynikajícím vystoupení Paul Lauria z USA (Mercury Associates), který dokumentoval na konkrétní případové studii jednoznačný úspěch strategické práce s fleetem v kombinaci s včasným rozhodnutím o investici v dlouhodobém horizontu.
David Hájek, Project Development Manager ze společnosti Telefónica 02 Czech Republic, spolu s Romanem Drábkem, logistikem adresného projektu ze společnosti TNT Post ČR, prezentovali zajímavou a velmi praktickou případovou studie inteligentního řešení šitého na míru konkrétní firmě, které následně významným způsobem zvýšilo efektivitu fleetu i kvalitu služby na straně zákazníka.
Inspirativní bylo i vystoupení Product Managera pojišťovny Kooperativa, Petra Svobody, který na konkrétním případu ukázal výhody plynoucí z nastavení pojistky fleetu dle potřeb konkrétní firmy (v tomto případě České pošty), které jsou tímto v celkovém pojistném modelu respektovány. To představuje svěží vánek na českém pojistném trhu, reflektující nově individuální potřeby a požadavky zákazníků, a bezpochyby přispěje k jeho dalšímu dynamickému rozvoji.
– red –