Na mýtném za zpoplatněné úseky dálnic a rychlostních silnic v prvním měsíci tohoto roku byl vybrán více než 421 milion korun. Druhá etapa by mohla začít fungovat za rok.
Za první měsíc letošního roku bylo na mýtném za placené úseky dálnic a rychlostních silnic předepsáno mýtné v hodnotě 421,8 milionu korun. Z toho pro platbu předem předepsané mýtné činilo 213,1 mil. Kč, pro platbu následnou 208,7 milionu korun.Oznámily to společnost Kapsch Telematic Services (TS), která systém vybírání mýtného projektovala a vybudovala, a Ředitelství silnic a dálnic, která systém provozuje.
Denní průměr předepsaného mýtného činil 13,6 mil. Kč, rekordním dnem byl 30. leden, kdy bylo předepsáno mýtné v celkové výši 19,4 milionu korun. Celkem bylo v lednu zaznamenáno 16,9 milionu úspěšných a 24 115 neúspěšných transakcí. Míra úspěšnosti mýtných transakcí tak dosahuje 99,86 procenta.
Společnost Kapsch TS v pátek 2. února předložila ministerstvu dopravy návrh na dobudování 2. etapy mýtného systému, který by měl zahrnovat také silnice 1. třídy a vybrané komunikace nižších tříd podle požadavků krajských hejtmanů a starostů obcí. Karel Feix, generální ředitel Kapsch TS, potvrdil, že se jedná o návrh hybridního systému s převažujícími prvky satelitní technologie. O návrhu se nyní bude jednat mezi ministerstvem dopravy jako zadavatelem, firmou Kapsch TS a s přizvanými odborníky. „Pokud se jednání podaří završit do konce února, mohla by druhá etapa být funkční k 1. lednu 2008,“ prohlásil K. Feix.
Ze sledování provozu nákladních vozidel s nosností nad 12 tun dále vyplynulo, že jejich nejsilnější provoz je zhruba na části Pražského okruhu mezi D5 a D1, na úseku D1 u Prahy a na úsecích D1 a D2 kolem Brna. Počet transakcí na každé ze zde umístěných mýtných bran se pohyboval mezi 100 tisíci a 120 tisíci za měsíc.
V denním diagramu se nejvíce transakcí uskuteční mezi 9.00 a 16.00 hodinou. „To by mohlo být zajímavé zjištění například pro tvorbu tarifní politiky, aby se provoz lépe rozložil v denních časech,“ poznamenal Václav Nestrašil, ředitel úseku provozovatele elektronického mýtného Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Podle odhadu ŘSD tvoří nákladní vozy nad 12 tun přibližně 20 až 30 % z celkového dopravního proudu na dálnicích. Pravděpodobně jich ale není méně, než v roce 2005, ze kdy pocházejí poslední měření dopravní zatíženosti.
Ke 31. lednu byly vydány celkem 124 652 kusy palubních jednotek pro výběr mýtného. Tento počet by měl zhruba odpovídat počtu nákladních aut povinných mýtné platit, které za leden jezdily po zpoplatněných úsecích tuzemských dálnic a rychlostních silnic. Z celkového počtu palubních jednotek 52 % registrovali domácí uživatelé. Na celkové sumě vybraného mýtného se ovšem podíleli 64,68 procenta. Zahraniční uživatelé registrovali 48 % palubních jednotek a z celkově vybraného mýtného na ně připadlo 35,32 procenta. Za Českou republikou největší podíl na mýtném připadl na Slovensko (13,84 % z celkem vybraného mýtného) a na Polsko (5,61 %), následují Maďarsko (4,99 %), Německo (2,49 %), Rumunsko (2,22 %) a Rakousko (1,01 %).
Za první měsíc fungování mýtného systému bylo zjištěno 1986 případů porušení právních předpisů a byly uloženy pokuty v celkové výši 2,6 milionu korun.
– jef –
Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.