Marketing

Business okolo Stodolní

Ve středu 2. listopadu se konal v hotelu TOP hotel Praha další ročník konference Czech Horeca Summit 2005 organizovaný společnosti INCOMA Consult, s.r.o. Konference byla členěna na tři hlavní části: na dopolední část přednášek, odpolední panelové diskuse v paralelních sekcích a na večerní slavnostní program, včetně gastronomických soutěží. Rád bych vás nyní seznámil s dopoledním vystoupením pana Vladislava Kovala ze Sdružení klubů Stodolní Ostrava. S přednáškou, která měla vypovídající název – Stodolní je o Ostravě, ale Ostrava není jen Stodolní, a která může být velmi zajímavou inspirací pro všechny marketéry.

Oblast Stodolní ulice byla ještě v druhé polovině 80. let minulého století velmi zanedbanou lokalitou centra Ostravy. Dominantou této lokality byla a je budova bývalých městských jatek, kde byl v roce 1988 natáčen film z konce druhé světové války, neboť velmi realisticky připomínal svou zchátralostí čas konce války. Až v roce 1995 se otevřel první obchod – antikvariát. Součástí je dnes bohémský klub Černý pavouk. Postupně se počet restaurací, obchodů a zábavných center rozrůstal i bez jakékoli pomoci města Ostravy a až kolem roku 2000 začala také obecná kultivace okolí.

I když hovoříme o Stodolní ulici, jedná se dneska o areál okolo této známé ulice. V lokalitě bydlí okolo 250 obyvatel a 95% nemovitostí vlastní soukromé osoby. Neexistuje ale žádný ověřený počet všech klubů a restaurací, neboť živelně vznikají stále další a další. Co se týká návštěvníků, tak jen v pátek večer obslouží toto centrum Ostravy přes 12 000 lidí! I když dříve převažovali Ostravané ve věku 25-35 let, nyní převažují turisté ve věku 18-25 let. Tento trend zábavní víkendové turistiky se rychle rozšiřuje a zajímavě na něj reagují i místní ubytovací zařízení. Například jeden hotel uvedl do cestovních kanceláří velmi zajímavou nabídku nazvanou Sex and The City – aneb s kamarádkami na Stodolní. Jedná se o zájezd pro dívky či paní do tohoto hotelu s cenou ubytování 999 Kč na osobu (ze soboty na neděli). V této ceně je zahrnuto nejen ubytování ve čtyřhvězdičkovém hotelu na jednu noc, ale také sekt a čokoláda zdarma při příjezdu, volný vstup do hotelového relaxačního centra, bufetovou snídani a nedělní brunch! Myslím, že bude třeba si naše drahé polovičky před takovými nabídkami asi více hlídat.

Současná propagace aktivit Stodolní ulice se dá rozdělit na externí a interní. Externí reklamu zajišťují různá média zdarma (TV, noviny, časopisy, cestovní kanceláře), interní si pak řeší kluby většinou samy nebo prostřednictvím Stodolních novin a internetových stránek www.stodolni.cz. Připravuje se také společný informační systém ulice.

Na tomto příkladu je vidět, že se dá s malými prostředky a efektivně vynaloženým úsilím změnit celá městská lokalita do takových rozměrů, které si málokdo dovedl představit. A navíc bez přispění města! Jistě je zajímavé se zeptat, zda by šly tyto ostravské zkušenosti využít i jinde. Určitě. Je ale především nezbytné, začít v lokalitách s velmi nízkými nájmy, které nebudou zatěžovat nové majitele klubů či restaurací. Role nezaměstnanosti nehraje zase tak zásadní roli. Je ale zapotřebí vize, možná i více připravený projekt čerpající z ostravských zkušeností a především hodně každodenní práce. Následně pak přijde i vzájemná spolupráce jiných odvětví, jako na příklad zábavní turistiky či ubytovacích zařízení. Ale jak je vidět na Stodolní, výsledek jistě stojí za to. Proč to také nezkusit třeba právě u vás?

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!