2. června proběhl v Academia Centru ve Zlíně pátý ročník Dne reklamy, který je jedinou akcí v Evropě věnovanou tématu dětí a reklamy. Odborná i dětská porota udělila Duhové kuličky za reklamní spoty pro děti a s dětským hercem. Uspěl šot firmy Ferrero na vajíčko Kinder, spot na nápoj Capri Sonne od agentury Fabrika a reklama na Kofolu.
Na konferenci Dítě a reklama představila Stephanie Lvovich program mediálního vzdělávání britských dětí Mediasmart. Předznamenala tak mezinárodní závažnost tématu a rozšíření Dne reklamy v příštím roce na celoevropskou akci.
V ranní soutěžní projekci spotů pro děti a s dětským hercem zasedli kromě šesti odborníků i žáci základních škol, kteří v soutěži Duhová kulička volili nejzajímavější televizní reklamu vysílanou v České republice. V následující konferenci bylo cílem organizátorů ze společnosti Filmfest a Fakulty multimediálních komunikací rozvést diskuzi mezi lidmi z oblasti médií, reklamy a sociální oblasti: „Už před rokem zde vnikla konfrontace, ze kterou byli všichni vděční – slyšeli totiž názory a pohledy z jiného úhlu. Dojem je z toho fascinující a osobně to považuji za velice užitečné,“ vysvětluje zajímavý střet Ivan Hoffman z Radiožurnálu, který se již podruhé ujal role moderátora, letos ve společnosti šéfredaktora magazínu Strategie Jana Kučmáše.
Během dopoledne se představila řada výzkumů. Pavla Gomba z Unicefu srovnávala mládež z 35 zemí a výzkum BrandChild agentury Millward Brown potvrdil, že se děti po celém světě v zásadě vůbec neliší, mají stejné zájmy, podobné cíle a navíc téměř totožné pokojíčky ať jsou z Indie nebo Brazílie. „Především první polovina dne byla opřená o výzkumy. Nejednalo se o subjektivní názory, ale o podložená fakta posunující celou problematiku kupředu,“ hodnotí přínos dopolední části Dana Nováková, která vystoupila na závěr celého dne.
Nejvíce ale zaujala Stephanie Lvovich, která ve Velké Británii realizuje projekt Mediasmart. V rámci trvale udržitelného rozvoje nejen zadavatelé, ale i reklamní agentury spolupracují na vzdělávání dětí v oblasti médií a reklamy. Ve školních osnovách 40ti procent škol pedagogové vyučují na základě materiálů Mediasmartu, které obsahují různé hry, ukázky a otázky pro děti, které tak učí kritičnosti. Jiří Mikeš z Asociace komunikační agentur dodává: „Je škoda, že se nám zatím nedaří tento vzdělávací projekt pro děti zavést i v Čechách. Nezájem zadavatelů reklamy je až překvapující.“ Diskuze se Stephanie Lvovich ale naznačila, že v blízké budoucnosti by se mohl Mediasmart zavést i v našich školách.
Záverečné panely obsahovali řadu ukázek a případových studií. Liana Hamzová společně s Petrem Vlasákem vyprovokovali diskuzi o regulaci reklamy, zodpovědnosti za její agresivitu. Dana Nováková se na závěr snažila vysvětlit, jak lze zaujmout děti a jejich rodiče přímo v supermarketech různými soutěžemi a ochutnávkami.
Večer s reklamou v Musiclandu A přinesl vyhlášení vítězů Duhových kuliček: spoty Kofola Vánoce (zvítězila u odborné i dětské poroty), Capri-Sonne a Kinder překvapení – chlapci z paleolitu.
Program moderovaný Janem Čenským obsahoval tři bloky nejlepších reklamních spotů s dětmi ze světových soutěží a dvě taneční vystoupení skupiny Kanafas. Záverečná šou bubeníků Wary Kokeyla rozproudila volnou zábavu pro šest set návštěvníků, kteří se bavili až do ranních hodin.
Více informací na http://denreklamy.zlinfest.cz
– red –