Zatímco v předchozích letech jsme mohli zaznamenávat dramatické změny ve struktuře obchodní sítě, se zvolněním tempa expanze hypermarketů dochází v současnosti k postupné stabilizaci tržní pozice jednotlivých typů prodejen i ke zřetelnější profilaci nákupních preferencí. Potvrzují to výsledky největšího každoročního komplexního výzkumu nákupního chování české populace SHOPPING MONITOR 2002/03, realizovaného společnostmi INCOMA Research a GfK Praha v závěru loňského roku na reprezentativním vzorku 2000 domácností České republiky.
Hypermarkety volí jako hlavní místo nákupu potravin a základního nepotravinářského zboží tři domácnosti z deseti – tento typ prodejny dominuje v drtivé většině měst nad 20 tisíc obyvatel. Dále se snížily preference supermarketů (dává jim přednost 21% respondentů), které nicméně stále zůstávají vedoucím typem prodejny v Praze. Zcela se naopak zastavil pokles malých samoobsluh (22%), oblíbených zejména u starších domácností a u obyvatel menších sídel. Diskontní prodejny, orientované zejména na cenově citlivější zákazníky, preferuje 18% domácností; v obcích velikostní kategorie 5-20 tisíc obyvatel jsou dokonce nejoblíbenějším typem prodejny.
Domácnosti nejčastěji uváděly jako své hlavní nákupní místo prodejny Kaufland, Plus Diskont, Jednota, Penny Market a Albert. Zatímco supermarketům a malým prodejnám dávají obecně lidé přednost zejména pro jejich blízkost, hlavním motivem k návštěvě diskontních prodejen jsou ceny a do velkých hypermarketů návštěvníky láká především šíře nabízeného sortimentu.
Pro tři pětiny domácností se stalo samozřejmostí využívat k nákupům auto (míra využití auta přitom výrazně roste s dosaženou úrovní vzdělání). Oproti loňsku se díky cenové válce řetězců zvýšila spokojenost s cenami, naopak vzrostlo procento nespokojených s rychlostí obsluhy.
Nejlépe hodnoceným řetězcem co do výše cen je Makro, se šíří sortimentu jsou nejspokojenější návštěvníci prodejen Tesco hypermarket, vedoucí příčku ve spotřebitelském hodnocení kvality nákupního prostředí obhájil Carrefour. Dostupnost a kvalita personálu je nejvíce oceňována v družstevních samoobsluhách Tip a Tuty, kvalita a čerstvost zboží v prodejnách Terno. Zatímco v řadě prodejen lidé nakupují jen proto, že „někde nakupovat musí“, zejména o hypermarketech se většina respondentů vyjádřila jako o prodejnách, „kde je radost nakupovat“ – nejlépe v tomto ohledu obstál Globus.
Grafy:
Necháte se ovlivnit letáky, které dostanete do schránky?
Aktivní znalost potravinářských řetězců
Více informací:
vorisek@incoma.cz