Potřeba zvyšování firemní výkonnosti je jednou z klíčových potřeb současných firem. Výrazně napomáhá zvyšování konkurenční schopnosti, což se v současné ekonomické situaci v období před vstupem české republiky do Evropské unie ukazuje často jako existenční záležitost a základní podmínka přežití a následného rozvoje většiny českých firem. Stále více nabývá na významu schopnost využití pozitivních přínosů kvalitního lidského kapitálu, základními prvky docilování a zvyšování výkonnosti jsou hodnoty, motivace , styl práce a používání nástrojů pro její řízení.
Autor Jiří Stýblo se ve své knize zabývá teorií i praxí pro zvyšování firemní výkonnosti. Kniha přináší doporučení jak vytvářet firemní kulturu,hodnotit zaměstnance i firmu.
Přinášíme ukázky z první kapitoly:
Pro vysokou firemní konkurenceschopnost, zajišťující výkonnost, je třeba v prvé řadě znát a definovat podnikové hodnoty. O jaké hodnoty jde především? Výstižně to uvádějí Peters a Waterman v práci „Search of Excelence“. Zdůrazňují, že je třeba dosáhnout toho, aby se každý zaměstnanec stal „velvyslancem“ své firmy.
Stěžejními postuláty pro dosažení tohoto stavu jsou:
- člověk musí mít možnost v práci využívat svobodu své vůle k hledání nových možností,
- člověk se musí snažit prostřednictvím spolupráce s ostatními podporovat rozvoj firmy,
- nelze působit na lidi jednostrannou mocí shora,
- je třeba rozlišovat dialog o tom, co a jak dělat, a dát lidem možnost sebevyjádření,
- při výkonu pracovních činností je nutné požadovat jejich určitou etickou úroveň.
Příkladů ze světa i od nás jistě najdeme dost. Často v této souvislosti vzpomínaní Japonci velmi dbají na to, aby se hodnoty firmy dostaly do její bezprostřední filozofie. Například u firmy Honda se všichni její pracovníci nazývají společníky (societ), a to bez rozdílu postavení. Je to jeden z důkazů důvěry, že i terminologie navozuje žádoucí změny chování. Bez nich je totiž vize vysoké výkonnosti pouhou iluzí.
Ale i Evropa drží krok. Současný „boom“ manažerské podnikatelské strategie – řízení času, nákladů a kvality – není ničím jiným než ryze praktickou aplikací rozvoje lidských zdrojů, perfektně prokomponovanou s výrobní a marketingovou strategií.
Koncepce evropské firemní kultury navozuje k podněcování výkonnosti tyto cíle:
- podniková snaha a úsilí musí směřovat k zákazníkům,
- výroba je proces tvorby hodnot měřitelných a hodnotitelných výkony, které si spolupracovníci v podniku vzájemě předávají jako dodavatelé a zákazníci,
- vlastní odpovědnost pracovníků je podložena pracovními výsledky a jejich kontrolou,
- informace a motivace jsou předpokladem pro přejímání osobní odpovědnosti pracovníků,
- vytváření hodnot v podniku představuje jaednotný řetězec vzájemně navazujících kvalit, ideálů a cílů.
Sama hodnotová orientace podniku ještě není zárukou efektivních výkonů. Je-li tato orientace páteří silné a neměnné organizační a řídící kultury podniků, může být ve své podstatě i škodlivá. Jak je to možné? Existuje pro to zdůvodnění, opřené o tzv. kontraproduktivní tezi. Ta uvádí, že v dokonale hodnotovém prostředí podporujícím vysokou spokojenost pracovníků, se čím dále tím zřetelněji rýsují a často projevují prvky sebeuspokojení, pramenící z jakési podnikové sebejistoty a pýchy nad dosaženým standardem. To je právě ta past na výkonnost.
Jak tedy správně a přiměřeně vůči výkonové filozofii vytvářet firemní kulturu, vycházející ze žádoucích hodnotových preferencí?
Takový program zahrnuje následující kroky:
- identifikace a analýza základní premisy a předpokladů,
- definování a analýzy podstatných hodnot,
- analýza podnikového klimatu,
- analýza stylu řízení.
Identifikace a analýza předpokladů
Nejprve je třeba si vyjasnit:
– V čem podnikáme?
– Jaká je povaha našeho trhu?
- Kde podnikáme?
- Kdo jsou naši zákazníci nebo klienti?
– Jaký je náš styl podnikání:
- Agresivní nebo uvolněný?
- Dynamický nebo statický
- Orientovaný na trh nabo na výrobu (technologii)?
– Jak organizovat práci? Například:
- Byrokraticky nebo neformálně?
- Vícestupňovým nebo jednoduchým řízením?
– Jaký druh lidí potřebujeme v organizaci ve smyslu jejich kvality, odborných shopností a kvalifikace?
– Jak jednáme s lidmi v organizaci?
- Důvěrně či s odstupem?
- Otevřeně (svěřujeme jim informace) nebo uzavřeně?
Předpoklady mohou být neplatné a v tom případě musí být přehodnoceny; nebo mohou platit, ale nejedná se podle nich, v tom případě by měly být posíleny.
Obsah knihy
Vytváření firemních hodnot a firemní kultury
Motivační přístupy k rozvoji výkonnosti zaměstnanců
Jak posuzovat pracovní výkonnost
Hodnocení individuální a firemní výkonnosti
Praktické přístupy k hodnocení a zvyšování výkonnosti zaměstnanců
Systém odměňování jako součást zvyšování výkonnosti
Personální controlling a benchmarking – nástroje zvyšování výkonnosti
Řízení znalostí jako cesta ke zvyšování výkonnosti
Vytváření výkonových týmů ve firmě
Kniha vyšla v nakladatelství Professional Publishing.
Knihu je možné objednat na adrese: profespubl@volny.cz .
Vydáno ve spolupráci s Českou manažerskou asociací.
A5, 75 stran, ISBN 80-86419-21-5