Kreativních nápadů není v marketingu nikdy dost. Říká se však, že nejlepší nápady přichází, až když jich s týmem vymyslíte alespoň 100. Jak můžeme produktivitu týmových brainstormingů podpořit, abychom se hravě dostali na takhle vysoké číslo?
Když se řekne kreativní myšlení, řadě z nás se vybaví brainstorming. Tedy skupinový workshop s cílem vymyslet co nejvíce nápadů. Věřili byste, že klasický brainstorming je starý desítky let? Vynalezl jej zakladatel reklamní agentury BBDO, Alex Faickney Osborn, a to v roce 1942. Přesto se i dnes na klasický brainstorming nejčastěji spoléháme. Jak můžeme tuto metodu inovovat?
1. Zapojte introverty i extroverty
Jedním z nejslabších míst klasického brainstormingu bývá, že často skončí jako neřízená diskuze nad různými směry řešení. A vítězí ti, kteří dokáží nejhlasitěji prosadit svůj názor. Zapomínáme tak skoro na celou polovinu populace a to introverty. Ti si mohou své nápady nechat pro sebe. Dejte prostor všem a kombinujte skupinový brainstorming s částí schůze, kdy své nápady vymýšlí každý sám třeba na svůj papír.
2. Buďte skutečně kreativní
Pokud se chcete dobrat k novým a neobvyklým nápadům, většinou prosté generování nestačí. Vyplatí se do schůze zapojit některou z pokročilých metod kreativního myšlení. Jedním z nich je například metoda náhodného vstupu. Postup je vcelku jednoduchý. Pokud hledáte nové nápady v určité oblasti, zkuste si dohledat náhodné slovo ve slovníku. Toto slovo propojte s řešenou oblastí a pomocí volných asociací prozkoumejte, na jaké nové myšlenky vás to navedlo. Pokud hledáte inspiraci a chcete vytvořit něco kreativního, nalistujte v časopisu náhodný obrázek a zkuste se z něho inspirovat pro oblast, kterou se právě zabýváte. Pokud vám náhodný vstup nestačí, můžete se naučit řadu dalších metod.
3. Nezdržujte se psaním na flipchart
Pokud chcete s týmem vymyslet velké množství nápadů v krátkém čase, vždy používejte pro zaznamenávání nápadů lepící papírky – postity. Workshop nezdržuje psaní facilitátora na flipchart a práce s nápady je tak o mnoho efektivnější. Postity můžete seskupovat, odebírat a velmi snadno provádět vyhodnocení nápadů.
4. Nechte pracovat na nápadech své podvědomí
Pokud řešíte hodně zapeklitou kreativní výzvu, vyplatí se na ni, jak se říká, vyspat. Rozdělte váš týmový brainstorming na dvě setkání v různé dva dny. Po první části bude vaše podvědomí na zadání stále pracovat, i když se budete věnovat již úplně něčemu jiném. To se projeví v nové dávce nápadů druhý den. Navíc naše postel a sprcha patří dle jedné studie mezi místa, kdy nás napadají nejlepší nápady.
5. Nakažte své kolegy kreativním nadšením
Jak ostatní nadchnout pro kreativitu? Otevřete ve své firmě nebo na oddělení téma kreativita. Můžete si udělat vlastní workshop jak kreativitu u vás podpořit. Každý z vašich kolegů určitě přidá své další tipy a nápady. Nebo ušetřete čas a doražte se svým týmem na jednodenní workshop kreativní nápady snadno a rychle, kde se jednotlivé metody naučíte a vyzkoušíte v praxi.
Adam Novák (Autor se zabývá podporou inovací a kreativity v organizacích a provozuje magazín Mámnápad.cz)