Zjednodušení je jedna z nejjednodušších kreativních metod marketingového minimalismu. Každý producent, který chce současně produktu zvýšit počet a kvalitu konkurenčních výhod, současně snížit cenu a současně zvýšit užitkovou hodnotu produktu (tedy 3 základní hodnoty marketingového minimalismu), jenž zvyšují objem motivů pro koupi cíleně pracuje s inovačním marketingem produktu a inovativními marketingovými metodami.
Světovým standardem v oblasti zjednodušování produktů byla a je firma Apple a její guru Steve Jobs a bývalý marketingový ředitel Dave Trott. Tato firma si vždy kladla otázku:“ Nelze ještě více zjednodušit daný produkt a tím snížit jeho cenu a zvýšit užitek? Vzpomínám si např. na vyprávění D. Trotta, který v rámci marketingového minimalismu zažil jak první prototypy smartphonů a tabletů měly v rámci zjednodušení jen 3 tlačítka (zapínání, focení, nabíjení z různých zdrojů) avšak vizionář S. Jobs prosadil, že ve finále tyto přístroje mají jen tlačítko jedno (zapnutí) v rámci tzv. IS systému, tedy Insanely Simple (=šíleného zjednodušení).
Vznikl tak zcela nový originální a kreativní směr inovací označovaný jako „i-simplicismus“. Ten dal také základ pro novou metodu inovačního procesu SCAMPERRIS, kde S=Substitute (nahrazení), C=Combine (kombinuj), A=Adapt (přizpůsobit), M=Modifycate (modifikovat), P=Put to another (využít k něčemu jinému), E=Eliminate (odstranit),R=Revers (otočit), R=Rearerange (přeskupit jinak), I= Insanely (šíleně zjednodušit), S= Simple (zjednodušení) . Příklady využití této metody zájemce najde na desítkách příkladů v mé knížce Inovace- generátor výkonnosti firmy, kterou vydalo v roce 2014 nakl. Adart.
Šílené zjednodušení je totiž cool a super. Pokud se nepoužije pak se uživatel produktu dosává do otravného studování např. ovladačů TV, DVD od Samsungu, LG aj. firem. Firma Sony si toto uvědomila a ovládače dramaticky –šíleně zjednodušila na 3 jednoduchá tlačítka, kterými lze ovládat všechny firemní výrobky univerzálně. Zjednodušení v rámci i-simplicismu v tomto případě šlo ještě dále do tzv. Ii-simplicismu, kde I= znamená intuitivní ovládání v logice, tak jak jí známe třeba z operačních systémů Windows aj.
Minulý týden jsem byl svědkem v prodejně elektroniky v Globusu toho, jak si seniorský pár vybíral drahý kafebar a prodavačka mu ukazovala stroj s desítkou tlačítek a ovládacích prvků. Zájemci si stroj nekoupili, protože byl pro ně složitý k ovládání a bylo zřejmé, že firma de Longi nepoužila Ii- simplismus s logikou ovládání. Nikdo si totiž nechce pamatovat, které tlačítko k čemu slouží, ale chce jen zařízení zapnout a intuitivní logikou jej jednoduše a bezpečně ovládat. Slovo bezpečně je skutečně na místě a tak vzniklo zjednodušení SIi-simplicismus, kde S=safe (garantovaně bezpečný s pojistkou), kde zjednodušení eliminuje chybu vedoucí k problému a stroj obrazně myslí za vás v systému „Safe thinking“ např. u kávovarů firmy Jura, Krupps aj.
Zjednodušení produktu jako inovační metoda nejlépe v režimu SIi-simplicismu je skutečně metodou pro člověka jako uživatele k nezaplacení. Uvědomme si, že zvyšuje konkurenční spektrum výhod, snižuje cenu a zvyšuje hodnotu užitku a uživatelského komfortu. Fascinujícím způsobem jí k dokonalosti dotahuje firma Tescoma u svých vychytávek, které používají SIi-simplicismus ve spojení se super designerskými minimalistickými nápady inovací produktů, srov. http://www.tescoma.cz/novinky-brezen-2015 . V roce 2014 a 2015 firma získala dvě vůbec nejprestižnější designová ocenění Good Design a to pro provzdušňovač UNO VINO a univerzální šejkr PRESTO, dvě ceny SOLUTIONS 2015 pro sadu nádobí ULTIMA a dózu s odkapávačem na olivy 4FOOD, a hned tři „designérské Oscary“ Red Dot např. pro razítka na sušenky DELÍCIA.
Zjednodušení ale neznamená jen zmenšení. Např. inovací zmenšení jsou sice balení laku na vlasy Lybar do kabelky nebo balení krému Nivea, parfému Venus aj., zmenšené a odvozené od standardní velikosti nebo rodinného balení. Ale to nepředstavuje zjednodušení. Jde sice o konkurenční výhodu, nižší cenu a vyšší užitek, ale skutečně nejde o zjednodušení. Podobně jsem byl nakoupit pro vnoučata čokolády Milena, Kofila a sušenky Tatranky. Šokem bylo, že v rámci inovací se tyto výrobky zmenšili velikostně i váhově o 1/3, nepřinesly žádnou novou konkurenční výhodu ani chuť, ani balení, a co je horší cena zůstala stejná jako u původního většího výrobku a užitek pro člověka díky zmenšení dokonce klesl. Zmenšení tohoto typu tedy vůbec nesouvisí s marketingovým minimalismem, ale s nehorázným trendem výrobce nechat starou cenu a značku produktu, ale zmenšit jej….
Na světovém EXPO 2015 konaném v Miláně pod heslem „Feeding the Planet, Energy for Life“ představuje celá řada producentů v národních pavilonech to nejlepší pro život člověka. Zajímavým zcela unikátním trendem zde doložitelným v 32 pavilonech je „EIi-simplicismus“, tedy maximální zjednodušení produktů s intuitivní logikou ovládání a užívání a současně s nízkoenergetickou náročností (=E), ve smyslu používané zelené energie.
A aby jazyková mutace nemusela být na produktu uváděna, je zde QR kód, který po přehrání na chytrákovi (chytrém mobilním telefonu) umožňuje si vybrat informaci v jednom z 89 jazyků světa. Všechny produkty mají jedno společné: (1) zvyšují spektrum konkurenčních výhod, (2) snižují cenu a (3) zvyšují užitnou hodnou pro člověka a co je podstatné také (4) pro společnost a lidstvo. Například v pavilonu Vietnamu je prezentována voda jako nejdůležitější produkt světa v řadě podob tak, aby její maximální zjednodušení balení marketingovým minimalismem ukazovalo, jak je nezbytná pro život na naší planetě.
Zjednodušení je možné skutečně u každého produktu v rámci jeho inovace. Stačí se jen zamyslet nad modelem produktu o 10 vrstvách, tak jak je prezentován v knize autora „Konkurenční výhoda produktu –zdroj výkonnosti firmy“ (vyšlo v r. 2014) a přemýšlet jak každou vrstvu zjednodušit tak, aby přinášela současně nové konkurenční výhody, snižovala cenu produktu a současně zvyšovala užitek v kontinuu produkt- služby. Uvedené umění je podloženo i kurzem pro studenty a zájemce a e-learningem ve spojení s projektovým učením se této dovednosti.
Marketingový minimalismus zjednodušených produktů pak cíleně prezentuje a upozorňuje na hodnoty ad (1) až ad (4) člověka, čímž se snižují náklady, energie, doba potřebná na oslovení a současně zvyšuje efektivita minimalistického marketingu. Na EXPO 2015 se dokonce objevil v 24 pavilonech pojem minimalistické podnikání, které je zacíleno jen na takové hodnoty, které reprezentují pro člověka EIi- simplicismus nebo Ii-simplicismus.
Spoluautoři článku: Adam Novák a Petr Kopecký