Průměrnému majiteli kreditní karty v tuzemsku je něco přes čtyřicet let a kartou nejčastěji platí za potraviny v supermarketech. Z údajů ČSOB, která na začátku srpna představila vylepšenou nabídku kreditních karet, také vyplynulo, že ženy kartu z peněženky vytáhnou v průměru 45krát za rok, zatímco muži v obchodech provedou průměrně o jednu platbu méně. Muži s kreditní kartou ale průměrně ročně utratí o 11 500 Kč víc než ženy.
Téměř tři čtvrtiny plateb kreditní kartou představují nákupy v supermarketech a útraty na čerpacích stanicích. „Češi také častěji vytahují kreditní kartu z peněženky v období slev, například při povánočních výprodejích nábytku,“ konstatuje analytik ČSOB Petr Dufek. Jak ukázaly statistiky ČSOB, lidé kreditními kartami platí i některé sezónní nákupy. V době letních a zimních dovolených to bývá především benzín, mýtné a hotely. Před Vánoci také často platí kreditní kartou dárky, například elektroniku nebo knihy.
Na základě statistik ČSOB se také ukázalo, že ženy s kreditní kartou sice utrácejí v průměru méně než jejich mužské protějšky, nicméně rekordní útratu má na svědomí žena. „Rekordmanka dokázala s kreditní kartou ČSOB za rok utratit téměř 1,4 milionu korun,“ uvádí Jana Opršalová, výkonná manažerka útvaru Platební komfort a služby ČSOB.
Češi se naučili využívat kreditní karty racionálně. „Méně klientů platí úrok, vše splatí v bezúročném období, které trvá až 55 dní,“ říká Jana Opršalová. Pro některé klienty je však stále především finanční rezervou pro případ nenadálé situace nebo jako druhý zdroj financí při cestách do zahraničí. To potvrzují i statistiky ČSOB. „Pokud jedeme na dovolenou, debetní kartu používáme spíše k výběrům z bankomatů a kreditní máme více na placení u obchodníků a za nejrůznější služby,“ vysvětluje Jana Opršalová.
Kreditní karty se také čím dál více využívají pro bezpečné platby na internetu. Každá desátá platba kreditní kartou je provedena právě po síti. „I na internetu klienti využívají kreditní karty spíše k placení větších nákupů, jako je úhrada letenek, ubytování nebo platby v e-shopech,“ uzavírá Jana Opršalová.
-red-