Nový průzkum Accenture ukazuje, že řidiči si rádi připlatí až 10 % z ceny auta, aby získali technologie využívající konektivitu, kterými chtějí svůj vůz dovybavit. Největší potenciál mají lokalizační či diagnostické služby a další aplikace využívající vzdálený přístup.
Průzkum byl proveden v Číně, Německu a Spojených státech – třech největších automobilových trzích na různých kontinentech. Týkal se současného a budoucího využití technologií do auta, včetně zábavních a informačních služeb, vzdáleného přístupu a podpory řízení. Společnost Accenture je toho názoru, že do roku 2025 budou již všechna prodávaná auta podporovat konektivitu.
Při dotazu, jaké procento z prodejní ceny nového auta by byli řidiči ochotni zaplatit za informační a zábavní služby, které vyhovují jejich potřebám, sedm z deseti, tedy 71% respondentů odpovídá, že by bylo ochotno zaplatit až 10 % z ceny auta navíc.
Výzkum ukázal, že funkcionality, za které jsou spotřebitelé ochotni nejvíce utrácet, zahrnují služby vzdáleného přístupu jako je eCall, díky kterým automobil automaticky odešle zprávu nejbližšímu krizovému centru v případě, že dojde k život ohrožující situaci, a bCall, který upozorní odtahovou službu v případě, že dojde k poruše. 63 % dotázaných se zajímalo o eCall a 41% je za službu ochotno zaplatit.
Podle průzkumu existuje výrazný zájem o diagnostické a lokalizační služby. 75 % respondentů by zajímaly pravidelné zprávy o technickém stavu automobilu a 71 % by zvažovalo využití zpráv pro řízení životnosti automobilu; přičemž téměř polovina dotazovaných (43 %) je ochotna si za tyto služby připlatit. Více než polovina (55 %) dotazovaných chce lokalizační funkce jako sledování kradeného vozidla a jeho získání zpět, navigace a systémy vzdálené lokalizace zaparkovaného auta. Třetina (29 %) je ochotná si za tyto služby připlatit.
„Zákazníci stále více prosazují vůli rozhodovat o tom, jakými technologiemi by jejich auto mělo být vybavené – a jsou ochotní si za ně připlatit. Tím nabízejí výrobcům automobilů příležitost zvýšit tržby a udržet vztah se zákazníkem i po prodeji automobilu – avšak pouze v případě, že dokážou uspokojit poptávku po správných funkcionalitách a službách,“ upozorňuje Axel Schmidt, generální ředitel Accenture automotive practice. „Jsme přesvědčení o tom, že poptávka po široké škále služeb od bezpečnostních systémů a služeb vzdáleného přístupu až po technologii asistence při parkování se v následujících letech výrazně zvedne.“
Budoucí poptávka
Průzkum odhalil, že zájem spotřebitelů o klíčové technologie do auta pravděpodobně poroste. Například téměř tři čtvrtiny dotazovaných uvedly, že by rádi začali používat funkci eCall. S ohledem na budoucí využití funkcí vzdálené diagnostiky 75 % respondentů předpokládá, že bude používat nástroje pro správu technického stavu vozidla a 71 % nástroje pro řízení životnosti vozidla. Zájem o lokalizační služby pravděpodobně také poroste, vzhledem k tomu, že 78 % dotazovaných by si rádo pořídilo systém pro sledování kradeného vozidla a jeho opětovné získání, 71 % chce funkce jako je vzdálená lokalizace zaparkovaného vozu a necelé dvě třetiny (59 %) by v budoucnu rádo využívalo kvalitní navigační systém v autě.
Dále 35 % dotazovaných řidičů chtělo služby osobní asistence, jako jsou hlasem aktivované odpovědi na otázky týkající se polohy, přičemž 19 % z nich je ochotno si za tyto služby připlatit. Integrace vzdáleného ovládání chytré domácnosti, které by umožnilo dálkově ovládat připojené domácí spotřebiče, zajímá 32 % respondentů, pětina je ochotná připlatit. 28 % projevilo zájem o služby on-line rezervace, a 13 % je ochotno platit za ně navíc.
Co se týče plateb za inovativní služby do automobilu, téměř polovina dotazovaných (47 %) je ochotná zaplatit za tyto služby jednorázovou částku při nákupu nového auta nebo platit za připojené služby v průběhu jejich životnosti. Více než jedna třetina (34 %) uvedla, že by chtěla základní služby zdarma výměnou za inzerci v automobilu, s možností upgradu na prémiovou verzi. 32% by zvažovalo placení měsíčních poplatků za tyto služby pomocí kreditní karty nebo účtu PayPal.