Trh s fotografickými potřebami v západní Evropě představuje nejednotný obrázek: zatímco segmentům čelícím tlaku chytrých telefonů tržby prudce klesají, vysoce kvalitním digitálním fotoaparátům se daří nadmíru dobře.
Celkově se trh s fotografickými potřebami v západní Evropě propadl za první pololetí roku 2013 o 10 procent ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku. K tomu dospěl průzkum společnosti GfK v oblasti fotografických potřeb, jehož závěry jsou zveřejněny u příležitosti konání veletrhu IFA 2013 v Berlíně.
Jednoduché kompaktní fotoaparáty se zoomem malého rozsahu čelí konkurenci chytrých telefonů s vestavěným fotoaparátem. Jejich tržby se propadly v první polovině roku 2013 o 40 procent. Tržby z prodeje vysoce kvalitních digitálních fotoaparátů naproti tomu stouply, u některých typů dokonce velmi prudce, v závislosti na cílovém zákazníkovi a rozsahu využití. Například prodej full-frame digitálních jednookých zrcadlovek stoupl o 26 procent. Při vysoké průměrné prodejní ceně 2 245 eur se na celkových tržbách z prodeje fotoaparátů podílel 14 procenty a měl na maloobchodní zisky výrazně pozitivní vliv. Vyvážil tak klesající tržby z prodeje jednookých zrcadlovek s menším snímacím čipem (menší rozlišení) a klasických kompaktních fotoaparátů (pokles o 10 procent, respektive o 8 procent). Tržby z prodeje fotoaparátů s vyměnitelným objektivem nyní tvoří kolem poloviny celkových tržeb.
Lepším fotoaparátům s pevným objektivem se také daří. Patří sem fotoaparáty s větším snímacím čipem (větší rozlišení), které zaznamenaly nárůst tržeb kolem 7 procent. Vzhledem ke své poměrně vysoké ceně kolem 450 eur přispívají k celkové proměně trhu s fotoaparáty. Nárůst tržeb u fotoaparátů se zoomem velkého rozsahu (20x a více) je ještě zásadnější. Tržby zde stouply o 44 procent. Každé třetí euro vydané za nákup fotoaparátu s pevným objektivem šlo právě na nákup v tomto segmentu. Zvláště rychle ale rostou prodeje cestovních fotoaparátů o maximální tloušťce 4 cm. Potěší také fakt, že průměrná cena fotoaparátů se zoomem velkého rozsahu se v první polovině roku neměnila a zůstala na přibližně 250 eurech. Do června 2013 se tyto fotoaparáty na celkových tržbách podílely více než z 25 procent a na tržbách z prodeje fotoaparátů s pevným objektivem z 50 procent.
Pohyb tržeb u digitálních jednookých zrcadlovek a bezzrcadlovek do velké míry ovlivňuje i pohyb v tržbách u fotoaparátů s výměnným objektivem. Zde stouply v prvním pololetí roku 2013 tržby o 2 procenta. Celkově se tyto fotoaparáty na tržbách z prodeje fotografických potřeb (fotoaparátů i objektivů) podílejí 22 procenty. Ukazuje se tedy, že na trhu je místo především pro výrobce doplňků, protože zákazníci se stále více zajímají o vysoce kvalitní fotoaparáty.
Fotoaparáty jsou stále častěji on-line. V červnu 2013 poskytoval každý sedmý fotoaparát možnost bezdrátového připojení k internetu.
Chytré telefony sice možná ubírají z prodejů levnějším fotoaparátům, zároveň se ale díky nim s fotografií setká větší počet uživatelů než v minulosti. Dávají tak celému odvětví možnost oslovit co nejvíce zákazníků, kteří možná v budoucnosti investují i do opravdu kvalitního fotoaparátu.