Vánoční dárky se v obchodní sféře vždy nesly ve znamení lahví vína, čajů, svíček nebo hrnečků. Poradenská společnost KPMG Česká republika se o těchto Vánocích rozhodla zažité stereotypy změnit.
Namísto tradičních dárků dala svým klientům možnost zapojit se do dobročinného projektu Darujte úsměv. Úspěch kampaně předčil očekávání: podařilo se dosáhnout vysokého engagementu, zúčastnilo se téměř 600 klientů, kteří KPMG doslova zahrnuli nadšenými reakcemi – a 21 dětí s vadou sluchu tak obdrželo celkových 500 000 korun.
„Na počátku projektu byla snaha odlišit se a věnovat klientům něco jiného, než k Vánocům dostávají každý rok. Místo nákupu tradičních vín, která pak často kolují od dárce k dárci, jsme se v souladu s naší CSR strategií rozhodli finanční prostředky věnovat na dobrou věc a možnost zúčastnit se dát i svým klientům,“ vysvětluje Roman Maco, Director, Marketing and Communications, KPMG Česká republika.
Příjemcem pomoci se stalo Centrum pro dětský sluch Tamtam, které si zaměstnanci KPMG pro tento rok zvolili jako svou partnerskou neziskovku. Kampaň marketingové oddělení KPMG realizovalo ve spolupráci s firmou Giant interactive a společností Arkadia. Agentura Giant vytvořila webovou aplikaci na stránce www.darujteusmev.cz, v níž mohli zájemci vlastnoručně zdobit perníčky a vkládat osobní vzkazy pro hendikepované děti, s jejichž příběhy se zde mohli seznámit.
O možnosti zapojit se informovala KPMG počátkem prosince 1 694 svých kontaktů prostřednictvím e-mailu, který obsahoval stručné představení projektu a odkaz na jeho webové stránky. „Ty poté navštívilo 931 z nich (podařilo se tedy dosáhnout nadstandardní click-through rate 55 %) a vlastní perníček se vzkazem pro děti vytvořilo celkem 578 klientů (konverzní poměr je tedy neobvykle vysokých 62 %),“ říká Maco. Již samotná tato čísla, která o desítky procent převyšují běžný standard, svědčí o obrovském zájmu, který kampaň vzbudila.
Za každý vyrobený virtuální perníček KPMG věnovala dětem z Tamtamu finanční částku potřebnou ke koupi nových sluchadel a dalších pomůcek nutných pro jejich rozvoj. Na pomoc 21 dětem tak nakonec putovalo celkem 500 000 korun.
Zájemci se o kampani mohli dozvědět na účtech KPMG na Facebooku, Twitteru, Linkedinu a Google+. Samozřejmostí bylo představení kampaně na webových stránkách společnosti a intenzivní komunikace směrem k médiím. Kampaň se však neodehrávala jen ve virtuální rovině – KPMG nepřišla ani o možnost setkat se v předvánočním čase se svými klienty osobně. Více než 950 klientů společnosti bylo na osobních schůzkách informováno o projektu a obdarováno prémiovým balením ručně vyrobených perníkových panáčků.
Po skončení kampaně těsně před Vánoci následovalo to hlavní – předání výtěžku. Zástupci centra Tamtam obdrželi šek na 500 000 korun a první z dětí získalo nová sluchadla a dárečky s motivem perníkového panáčka, který jako hlavní vizuální motiv provázel celou kampaní.
Během předávání dárků byly pořízeny fotografie a video, které KPMG poté zaslala jako poděkování klientům, kteří se do projektu zapojili.
Nečekaně vysokou úspěšnost projektu lze vyjádřit třemi způsoby. „Tím prvním je finanční částka, která pomohla změnit k lepšímu život dětí se sluchovým postižením a jejich rodičů – od nich jsme po skončení kampaně dostali množství pochvalných a děkovných vzkazů. Druhým měřítkem úspěchu je vysoký počet klientů, kteří se do projektu aktivně zapojili, a nadprůměrně vysoká proklikovost i konverzní poměr. Nezanedbatelný význam pak mají nadšené ohlasy, které kampaň vyvolala u klientů. Ti na ni kromě samotného zapojení do projektu reagovali také desítkami emotivních mailů,“ dodává Maco.