Studie Czech Digi Teens 2013, kterou od června do srpna realizovala mezi českými dospívajícími agentura Confidence Digital, se zaměřuje primárně na chování náctiletých v internetu a sociálních sítích. Zajímavá zjištění ale studie ukázala také v oblasti technologického vybavení dospívajících či online nákupního chování a nakládání s financemi.
Oblíbenost sociálních sítí
Žádným překvapení není určení Facebooku jako nejoblíbenější sociální sítě – pravidelně ho používá 91 % oslovených. „Po Facebooku čeští teens nejvíce používají Instagram. Oproti tomu geolokační síť Foursquare, obrázkový Pinterest či mikroblogovací síť Twitter u dospívajících nijak nebodují a přitom jsou v zahraničí velmi oblíbené,“ ukazuje na pozdější nástup „západních“ trendů v Čechách Tomáš Studeník, Creative Director z Confidence Digital. Malá obliba Foursquare může být dána také tím, že byť 90 % teens vlastní chytrý telefon, internet v něm pro ně zdaleka není samozřejmostí.
Sociální sítě jsou pro čtvrtinu českých teens hlavním důvodem, proč být online. Zjišťování aktualit ze zpravodajství či informací ke studiu je okrajovou online aktivitou 12, resp. 2 % oslovených.
Soukromí na Facebooku
46 % respondentů se bojí, že informace, které o sobě dávají na Facebook, mohou být nějak zneužity, pouze 12 % ale přemýšlí o tom, že svůj profil na Facebooku smaže. „V diskuzi často zaznívalo, že by teens byli rádi, kdyby Facebook vůbec neexistoval. Přiznávali ale, že nemají odvahu si ho zrušit – bojí se sociální exkluze a toho, že jim bude unikat dění,“ dodává Studeník.
Studie ukázala, že celých 42 % náctiletých si profil na Facebooku založilo v době, kdy byli mladší 13 let, což je proti pravidlům Facebooku. „Kontrola ze strany rodičů je v tomto případě náročná, dítě si založí profil pod jiným jménem a šance zjistit to je minimální. Historii prohlížení internetu podle našich zjištění kontrolují dětem 2 % rodičů a polovina oslovených uvedla, že s nimi rodiče neprobrali rizika, která jim na internetu hrozí,“ říká Kateřina Kálalová, projektová manažerka Confidence Digital.
Finanční služby
58 % náctiletých ve věku 13- 19 let má založený účet v bance, třetina z nich je zvyklá používat internetové bankovnictví, aplikací v chytrém telefonu své finance spravuje pouze 10 % dotázaných.
Teens, Facebook a politika
Třetina teens lajkuje na Facebooku stránky související s politikou. Mezi nimi je o polovinu víc mužů, než žen. Převládají sympatizanti Karla Schwarzenberga a TOP 09. „Zajímavostí je, že do kategorie „politická stránka“ patří podle některých teens také facebooková stránka Přiznání Adolfa Hitlera,“ doplňuje Kálalová.
„Náctiletí jsou spotřebitelé i budoucí voliči. Značky i politické strany, které jim nebudou umět nabídnout relevantní sdělení už dnes, to budou mít zítra o to těžší,“ uzavírá Studeník.
Studie proběhla formou diskuzních skupin a dotazníku a účastnilo se jí 176 dospívajících ve věku 13-19 let.