Marketing

Tři základní hodnoty marketingového minimalismu

Položme si hned na začátku otázku s jakými kategoriemi pracuje marketingový minimalismus a co zdůrazňuje a prezentuje za nejvýznamnější hodnoty pro zákazníka.

V roce 2014 proběhl v 28 zemích Eu-28 vždy na 1200 respondentech marketingový výzkum Open University, kdy respondenti měli z nabídky 25 motivů pro koupi vybraných 5 komodit vybrat ty, které vnímají jako nejvýznamnější při jejich rozhodování o koupi. Vznikl tak žebříček motivů pro koupi v pořadí významnosti:

1/ konkurenční výhody produktu, 2/ cena, 3/ míra využitého užitku produktu…… 7/ informace z letáku, 9/ informace z porovnávače technických parametrů, 11/ informace ze srovnávače cen atd.

Není tedy náhodou, že minimalistický marketing prezentuje vždy jako 3 nejvýznamnější kategorie rozhodující u zákazníků o koupi: (a) konkurenční výhody produktu/producenta/prodejce, (b) cena produktu/kontinua produkt služby a (c) užitky produktu pro kupujícího /uživatele/ spotřebitele a to vždy v režimu minimalistického designu a prezentování s důrazem na faktografii.

Marketingový minimalismus
Konkurenční výhody se stávají rozhodujícími motivy pro koupi tím, že kupující, uživatel a spotřebitel ocení koupí to, v čem je produkt lepší než konkurenční, že je vyroben od lepšího výrobce a prodán s konkurenčními výhodami daného prodejce srov. http://www.marketingovenoviny.cz/jak-se-konkurencni-vyhody-stanou-marketingovymi-motivy-pro-koupi/ . Konkurenční výhody se do produktu nebo kontinua produkt služby dostávají zejména inovacemi. V knížce „Inovace – generátor výkonnosti firmy“ (vydalo jí nakl. Adart v roce 2014) jsem uvedl typologii konkurenčních výhod produktů a služeb a jak je lze dostat konkrétními metodami do produktu, který si budou uživatelé chtít koupit, protože jejich produkt je prostě lepší a konkurenceschopnější než ostatní. O tom, že uvedené platí globálně přesvědčuje na desítkách příkladů monografie autora s názvem „Konkurenceschopnost produktu – zdroj výkonnosti firmy“ (vydáno v r. 2015 viz recenze http://www.marketingovenoviny.cz/nova-kniha-konkurencni-vyhoda-produktu-zdroj-vykonnosti-firmy/) . Má-li produkt zajímavé spektrum konkurenčních výhod akceptovatelných zákazníkem je prostě vybaveno potenciálem vysokého počtu prodejů, obratu a zisku. Tato myšlenka je nosná pro konkurenční inteligenci (=competitive intelligence). A pokud jeho výrobce disponuje také konkurenčními výhodami brandingu, tradice aj. a prodejce umí konkurenční výhody prezentovat jako užitky, pak úspěch na trhu je zaručen. Marketingovou práci s konkurenčními výhodami pak podrobně rozebírá v návodové edici Jak? autorova knížka „Marketing konkurenceschopnosti“, kterou vydalo nakl. Radix.

Druhou hodnotou, se kterou minimalistický marketing pracuje je cena v kontextech produktové cenové politiky. Nejde ale jen o samotnou výši ceny, ale cenu kontextovou ambivalentní ve vazbě na ocenění konkurenčních výhod, užitků a životní cyklus produktu. Pokud producent nabídne např. zeleninovo ovocné šťávy 2 dcl za 40 Kč, pak přestože jde o inovaci např. s tlakovým ošetřením produktu a s vysokým užitkem bude se prodávat méně, protože každý si rychle spočítá, že doma si jí vyrobí čerstvou o 2/3 levněji!!! pro celou rodinu. Podobně lidé díky neustále rostoucím cenám zeleniny a salátů si snadno spočítají, že výhodné je pěstovat si doma za oknem, na balkonu nebo kolem domu jedlý trávník (http://ekozahrady.com/jedly_travnik.htm), který při každém posečení dává prakticky zdarma obrovský a nevyčerpatelný zdroj vitamínů a hlavně konzumenti vědí, že listy na salát nebyly vyhnány do maxima umělým hnojením. Podobně bych mohl psát o vysokých cenách televizorů s vysokým rozlišením HD a Full HD a tzv. nové 4. generace označovaná jako UHD neboli 4K (4K znamená, že televizor má 4X vyšší rozlišení než Full HD) a 5.generace OLEED, které když si koupíte pod dojmem superkvalitního obrazu, tak jejich schopnosti a užitek jednoduše nikdy plně nevyužijete, protože v ČR vysílání bude v takovém rozlišení podle rozhodnutí MPO z r. 2015 až po roce 2021.cena a kvalita přijemce neodpovídá v ČR schopnostem vysilání.

Třetí hodnotou, kterou využívá marketingový minimalismus je užitek, který plní zákazníkova přání, potřeby, požadavky a očekávání a to podle zákazníkovi sociodemo-grafické typologie. Představme si člověka, který mobilní telefon potřebuje jen na volání a psaní SMS a ne na internetové aplikace a zkuste najít rychle v současné době tomuto přání odpovídající přístroj. A tak bych mohl vyjmenovat spoustu požadavků na produkty a služby, které jsou nedostatkové a otevírají dveře pro nové zacílení podnikání. Konkrétní zákaznický užitek je totiž tím, proč člověk si kupuje produkt nebo službu v daném čase.

Triáda hodnot: konkurenční výhoda – cena – užitek a jejich vzájemné relace kontextové jsou základními v celé Eu-28 vnímanými motivy pro koupi. Proto s nimi pracuje jako se stěžejními hodnotami minimalistický marketing, neboť na jejich základě se zákazníci zejména rozhodují o koupi. A mluvím–li o marketingové práci, pak mám na mysli všechny aktivity v rámci marketingových mixů 4A, 4C, 4P- 12P, 4E-9E, 4F- 8F, 4N- 6N, aj. a to zejména v nízkonákladové formě s využitím všech kanálů a prostředků, tedy tzv. nízkonákladového marketingu v rámci komplexního podnikatelského minimalismu zacíleného na dosažení maximalizace či optimalizace zisku.

Minimalizace informací na obalu Nutela

Minimalizace informací na obalu Nutela

Pro práci s touto triádou hodnot minimalistický marketing využívá škálování hodnot, kdy pro zacílení minimalistického marketingu je podstatné jak cílová skupina vnímá poměr hodnot, tedy jaké body na stupnici 0-100 přidělí jednotlivým hodnotám tak, aby jejich součet byl 100. Např. na českém trhu je 87 typů a druhů šťáv pro výrobu nápojů z vody a pro sycení CO2 v sodovkovačích. Pro skupinu rodin s 2dětmi do 10 let je poměr 43: 25 : 28 (870 respondentů), pro skupinu seniorů 15: 72: 13 (1230 respondentů), pro mladé manžele: 25: 21 : 54 (938 respondentů) aj. Minimalistický marketing pak prezentuje obsahy v daném poměru hodnot( konkurenční výhoda : cena: užitek), aby zajistil argumentační obsahovou složku tak, že je pozitivně vnímána cílovou skupinou v režimu hodnotového marketingu.

Velmi přínosné je využití 4 schodů využití Minimalistického marketingu na platformě hodnot k dosažení prosperitě firmy: (1) určení cílů ( konkurenční hodnoty, cenová politika, užitky, bonusy aj. jako motivace ke komunikaci a rozhodnutí o koupi), (2) specifikaci dosažené hodnoty ( v příslušné metrice), (3) stanovení investice do výsledku (kolik si můžeme dovolit investovat do splnění cílů) a (4) vytvoření cílené poptávky ( tedy písemného rozhodnutí zájemce, že chce koupi). Jde v podstatě o výkonnostní minimalistický marketing pracující s návratností investice (metrika CPc), konverzí (metrika CPA), výnosy (metrika ROAS), ziskem (metrika ROI), a hodnotou pro zákazníka (metrika CLV a aktiva prodejů). Smyslem tehdy je, potenciál cílů (1) přeměnit na efekty obchodních výsledků a optimalizovaných vztahů pro budoucí nebo opakované obchody s využitím minimální energie, nákladů aj. metrik minimalistického marketingu.

Uplatnění marketingového minimalismu v brandech produktů

Uplatnění marketingového minimalismu v brandech produktů

Uvedené hodnoty, které jsou často označovány také terminem „Based value of minimalism marketing“ jsou základem pro všechny minimalistické konstrukce marketingu ať se jedná o prezentace, obaly, reklamy a komunikace na sociálních sítích, mikrowebsite, website, aplikace pro smartphony, tablety, content marketing aj zařízení.

Spoluautorem článku je Petr Kopecký

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!