S průměrným růstem o téměř 23 % potvrdil e-commerce trh ve Střední Evropě svoje postavení dynamicky rostoucího odvětví. S 93,3 miliardami EUR tvoří Střední Evropa 25,7 % všech e-prodejů v Evropě. O tento růst se postaralo 68 milionů Evropanů, kteří si v minulém roce zakoupili zboží či služby po internetu.
Uvedené údaje vyplývají z nejnovější studie Central Europe B2C E-commerce Report připravené asociací Ecommerce Europe, jejíž nedílnou součástí je také česká Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Na studii se kromě národních asociací podílela také agentura GfK.
Leadrem regionu Německo
Stejně jako v dalších oblastech, také v e-commerce dominuje našemu regionu Německo, které v roce 2013 dosáhlo obratů 63,4 miliardy EUR. To je tedy 68% ze středoevropského celku, za kterým stojí internetové populace čítající 70,5 milionu uživatelů.
Podíl České Republiky oproti tomu dosáhl 2,25 %. „Německo dosahuje opravdu fantastických čísel včetně meziročního růstu o 27 %. To je však dáno celkovou sílou německé ekonomiky, počtem uživatelů internetu i tradicí zásilkového prodeje, s čímž se nemůžeme srovnávat. Česká Republika je na tom naopak o poznání lépe než Maďarsko, Slovensko či Slovinsko,“ komentuje výsledky výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Nejvíc v e-shopech utratí Rakušané a Švýcaři
Oproti celkovým hodnotám je zajímavé porovnání s průměrnou útratou na jednoho spotřebitele. Ta je ve Střední Evropě 1.379 EUR, což je o něco méně než průměr celé EU – 1.500 EUR. V regionu pak kralují Rakušané (2.122 EUR) a Švýcaři (1.789 EUR), bronzová příčka patří Němcům (1.789 EUR). Z ekonomik, které jsou ČR bližší, si vedou Češi nejlépe – za rok utratí na síti v průměru 617 EUR.
„Tyto údaje potvrzují, že se české e-commerce daří,“ říká Jan Vetyška a dále doplňuje: „Myslím, že Češi si online nákupy oblíbili a našim e-shopům věří. Také proto očekáváme další růstu celkových obratů i průměrné útraty v roce 2014 a to nejméně o 15 %.“