Přibližně sedm z deseti lidí z domácností se školou povinnými dětmi ve věku od 6 do 17 let plánovali nakoupit školní pomůcky před začátkem školního roku a za jejich nákupem se vypravit především do papírnictví a hypermarketů. Pětina domácností by však nakupovala školní pomůcky i on-line. 72 procent lidí, kteří mají v domácnosti školní děti, přikládá při koupi školních pomůcek stejnou důležitost ceně i kvalitě. Při nákupu školní tašky a vhodné školní obuvi hraje kvalita větší roli, a rodiny jsou ochotné do nich investovat více peněz.
Přibližně polovina těch, kteří mají v domácnosti školní děti, plánovala letos zaplatit za školní pomůcky stejnou částku jako loni a jen asi pětina měla v plánu utratit více. Zjištění vyplynula z aktuálního on-line průzkumu zaměřeného na nákup školních potřeb, který v srpnu tohoto roku realizovala výzkumná agentura GfK Czech na vzorku 500 rodičů školních dětí.
„Podíl on-line nákupů školních potřeb je poměrně vysoký a dosahuje již pětiny z celkového objemu, což je v souladu s trendem zvyšování podílu on-line nákupů českých domácností. V případě školních potřeb je zajímavé i zjištění, že ve využívání tohoto nákupního kanálu nebyl zaznamenán výrazný rozdíl mezi malými obcemi a velkými městy,“ dodává Ing. Khaled El Tohami, CSc., Consumer Goods & Media Sectors Leader ze společnosti GfK Czech.
Kde nejčastěji nakupujeme potřeby pro školáky?
Lidé, kteří mají v domácnosti školní děti ve věku od 6 do 17 let, by nakupovali školní pomůcky zejména v papírnictvích (74 procent) a hypermarketech (62 procent). Dvě pětiny domácností je nakoupí v supermarketech a pohodlí domova při jejich nákupu přes internet využije jedna pětina domácností. Jde zejména o rodiny s dětmi ve věku 6 až 9 let a s nejvyšším stupněm vzdělání.
„Papírnictví a hypermarkety dokáží přilákat rodiče v největší míře především kvůli širokému sortimentu školních potřeb, což umožňuje rodičům nakoupit vše potřebné do školy na jednom místě. Při nákupu v hypermarketech jde také o zajímavé cenové akce na školní pomůcky, které začínají obvykle ještě před začátkem školního roku,“ doplňuje Khaled El Tohami.
Řídíme se více cenou nebo kvalitou při nákupu školních potřeb?
Určitě se nejeden rodič při nákupu školních pomůcek zamyslel nad tím, zda investovat více peněz a koupit kvalitnější pomůcky nebo se naopak zaměřit více na úsporu peněz. V průzkumu jsme proto zjišťovali názory rodičů, zda se při jejich nákupu řídí více cenou nebo kvalitou. Téměř sedm z deseti se vyjádřilo, že oba faktory, cena i kvalita, jsou pro ně stejně důležité. Cenou školních pomůcek se více řídí 13 procent rodin a jde zejména o domácnosti s nejnižším stupněm vzdělání a se staršími školáky. Za kvalitnější školní pomůcky je ochotno si připlatit 14 procent lidí.
Za školní tašku a přezůvky jsme ochotni zaplatit více. Neplatí to však pro sešity a obaly.
Lidé, kteří mají v domácnosti děti ve věku od 6 do 17 let, jednoznačně dbají více na kvalitu při koupi školní tašky (89 procent) a přezůvek do školy (73 procent) a jsou ochotni do nich investovat více peněz. Na třetím místě byly uvedeny psací potřeby (pera a tužky), do nichž je ochotna investovat více peněz téměř polovina těchto lidí. Kvalitní penál a potřeby na malování jsou důležité pro přibližně pětinu, za sešity a obaly je ochotna připlatit si méně než jedna desetina z nich.
„Více než polovina lidí, kteří mají v domácnosti školní děti, plánuje letos zaplatit za školní pomůcky stejnou částku jako před rokem. Více peněz oproti loňsku má v plánu utratit přibližně pětina a méně než před rokem osmina rodin. Přibližně desetina nedokázala na danou otázku jednoznačně odpovědět,“ uzavírá Khaled El Tohami.
O průzkumu
Zjištění vyplynula z aktuálního on-line průzkumu metodou CAWI zaměřeného na nákup školních potřeb, který v srpnu tohoto roku realizovala průzkumná agentura GfK Czech na vzorku 500 rodičů školních dětí.