Výzkum trhu

Studie IBM: Čeští topmanažeři vidí v zákaznících své příští poradce

Devět z deseti manažerů chce blíže spolupracovat se zákazníky. Ti budou mít v blízké budoucnosti díky digitálním technologiím mnohem větší vliv na strategická rozhodnutí firem. Vyplývá to z výsledků globálního průzkumu C-Suite Study 2013, kterou  společnost IBM představila v pražském centru umění DOX.

V rámci studie „The Customer-activated Enterprise“ hovořili konzultanti IBM Institute for Business Value s více než čtyřmi tisíci členy nejužších vedení firem v 70 zemích. Nechyběli mezi nimi generální ředitelé, finanční ředitelé, šéfové marketingu a IT a další top manažeři a manažerky. V Česku oslovila IBM 88 respondentů.

IBM spolupráce se zákazníky

Podle průzkumu IBM plánuje 60 % generálních ředitelů a ředitelek v příštích třech až pěti letech přímo zapojit své zákazníky do přípravy svých firemních strategií. „Generální ředitelé jsou dnes již připraveni – obrazně řečeno – předat kontrolu i nad tak zásadní rozhodovací oblastí jako je vývoj obchodní strategie,“ vysvětluje Vladek Šlezingr, šéf konzultantské divize IBM pro Českou republiku, Maďarsko a Slovensko.

Celá třetina lídrů se nicméně obává, že zbytek vedení firem není se zákazníky v dostatečném kontaktu. Klienti podle ředitelů mají ‒ a s rozvojem digitálních technologií budou mít ‒ mnohem větší slovo. Jejich vliv by podle nich měl jít daleko za hranici tradičních aktivit jako je účast na vývoji produktů. Z výsledků studie rovněž vyplývá, že aktuálně úspěšné společnosti mnohem častěji intenzivně spolupracují se svými zákazníky již nyní.

 Vliv technologií

V celosvětovém souhrnu považují generální ředitelé technologické faktory za nejdůležitější externí činitele. Mezi tři nejdůležitější je pak řadí všichni členové vedení firem. 84 % manažerů IT plánuje investovat do řešení na podporu mobility a analytických nástrojů. S tím koreluje názor čtyř z pěti marketingových ředitelů (82 %), kteří se necítí dostatečně připraveni na datovou explozi.

Více než polovina (54 %) top manažerů pak chce během příštích tří až pěti let cílit na klienty individuálně a navázat s nimi dialog. Potvrzuje to i záměr 88 % dotazovaných, kteří chtějí v horizontu tří až pěti let posílit digitální komunikaci se zákazníky.

Výsledky studie IBM v České republice

Čeští top manažeři ‒ na rozdíl od jejich kolegů ve světě ‒ nepovažují za nejdůležitější externí faktor ovlivňující jejich organizaci technologie, ale regulaci. Hned za ni v žebříčku důležitosti vlivu na firmu řadí faktory tržní a makroekonomické. Čeští ředitelé a ředitelky jsou zároveň o něco konzervativnější co se týče míry očekávaných změn. „Zajímavé je, jak odlišně vnímá české vrcholové vedení to, jak se oblast podnikání mění. Čeští ředitelé a ředitelky mají větší potřebu kontroly provozního řízení na úkor organizační otevřenosti,“ vysvětluje Vladek Šlezingr z IBM.

Výsledky studie představila IBM na setkání VIP Event, kterého se zúčastnilo bezmála sto špičkových manažerek a manažerů. Zkratka v názvu akce odkazuje na anglická slova hodnota, inovace, lidé (Value, Innovation, People), jež jsou pro každý úspěšný byznys nezbytná. VIP event se uskutečnil ve spolupráci s Fórem Hospodářských novin, jehož stálým partnerem je Skupina ČEZ.

IBM Global C-Suite Study je 17. edicí tradičního průzkumu společnosti IBM mezi top manažery. Tyto „kvalitativní studie kvantitativních rozměrů“ uskutečňuje IBM už od roku 2013. Letos se průzkumu zúčastnilo 4 183 manažerů a manažerek, mezi nimi také 398 ze střední a východní Evropy. Vůbec poprvé se do analýzy dat zapojil také počítačový systém IBM Watson.

– red –

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!