Minulý týden jsem chtěl vnoučatům z čerstvých jablek ze zahrádky a spadaných oříšků udělat tradiční jablečný dort, k čemuž jsou potřebné obyčejné dětské piškoty. A tak jsem vyrazil do obchodáku a zde našel balení piškotů s brandem Tradiční piškoty s obsahem 240 g lehce připálených piškotů nepravidelného slzovitého tvaru. Na obalu bylo napsáno, že výrobcem je OPAVIA a že jde o tradici začínající rokem 1840. Cena za jedno balení je batovských 29.90 Kč. Měl jsem doma ještě jedno starší balení a tak jsem mohl porovnávat….
Podívejme se na uvedený inovovaný produkt z pohledu marketingového minimalismu. Především inovace piškotů šla chuťově, konzistencí a zejména pak kvalitou výroby směrem k horšímu, tedy minimalismus v tomto případě minimalizoval kvalitu. Když jsem zjistil, že výroba byla z Opavy přesunuta firmou MONDELEZ do Polska bylo to pak jasné. Připálené polystyrenové piškoty svědčily o nezvládnutí výroby. Je doslova hrůzné, že v roce 2012 tento produkt dostal značku ĆESKÁ KVALITA, což dokládá, jak výrobce hazardoval s brandingem, minimalizoval virální zákaznické povědomí o značce a vpálil obrazně kulku do hlavy těm, kteří produktu udělili značku Ćeská kvalita a Zelené jablko ekologické kvality. Byly tak degradovány doslova a do písmene tyto značky a certifikáty kvality vyrobeným produktem, který nahradil to, co český spotřebitel vnímal kdysi jako kvalitní a dával ve stravě svým dětem. Se zájmem jsem srovnal obaly výrobků původně vyráběného v Opavě a nyní v Polsku. Na nových polských obalech piškotů nenajdete již nápis Bez konzervantů a Nízký obsah nasycených mastných kyselin a Potravina vhodná pro dětskou výživu a chybí již Značka kvality…… Proč asi…..
Ten, kdo by čekal, že tato inovace přinese snížení – minimalismus ceny nekvalitních piškotů, tak se krutě mýlil. Na internetu jsem našel díky www.kupi.cz, jak se za poslední 3 roky vyvíjela cena 240 gramového balení. Pokud jsou piškoty daného balení výrobce Opavia v akci, tak jsou za 22.90 Kč tedy o 11 Kč levnější, než když v akci nejsou. Uvedeného cenového problému logicky si všimli další výrobci a například piškoty MARILA /výrobce MOKATE Czech, s.r.o./ jsou v suprové kvalitě nabízeny v témže balení jen za 10.90 Kč, srov. http://letaky.akcednes.cz/akcni-letak/35369/marila-detske-piskoty-240g. Tedy dá se dovodit, že výrobce spolu s prodejcem si přirazili nad cenu cca 20 Kč na jednom balení 240 gramového obsahu piškotů.
A když jsem se podíval na to, co je na obalu napsáno o tom co piškoty obsahují v rámci marketingového minimalismu pro děti http://www.zdravapotravina.cz/piskoty/piskoty-tradicni-mondelez-czech-republic-s-r-o, okamžitě jsem zavrhl je použít na jablečný dort a našel si na internetu recept na domácí piškoty podle kuchařského experimentátora Ládi Hrušky http://tn.nova.cz/clanek/zpravy/na-vasi-strane/novy-recept-lada-hruska-radi-jak-na-domaci-levne-piskoty.html , který jednoduše umožńuje vyrobit domácí piškoty jen ze 4 surovin bez eček a konzervantů a světe div se s náklady 13.50 Kč na skoro 400 gramů piškotů za 20 minutek práce, tj. cca 8 Kč na 240 gramů…. Pochopil jsem velmi jednoduše, proč jsou kuchařky Ládika tolik oblíbené a proč lidé jeho recepty používají raději, než si jít koupit třeba nechutné, nekvalitní piškoty od MONDELÉZ brandu OPAVIA piškoty do obchodu.
Takže nakonec jsem si piškoty upekl sám, bavilo mě to, vnoučata pomáhala a věděl jsem, že vnoučatům dám jen přírodní namkoidní produkt, který otestovali následně i děti z okolí a sousedé, kteří v rámci sdílení informací si odnesli zkušenost i recept a na facebooku se všechny zkušenosti začaly lavinovitě sdílet. Dokonce jsem v rámci předmětu marketingové praktické aplikace na VŚ tento příklad zadal jako cvičení ve snaze naučit své studenty, jak by to mělo být správně v režimu marketingového minimalismu, co by mělo být na obalu napsáno /konkurenční výhody, benefity pro kupujícího, cenové benefity, kvalita a tradice brandu aj./ jako motivy pro koupi a jak se právně v režimu ITVCRM chovat odpovědně a také virálně k zákazníkovi, aby ten sdílel pozitivní reakce a doporučoval produkt a jeho brand.
Perličkou příběhu o piškotech pak je, že Opavia piškoty mají i své billboardy a to nejen v Ćesku ale také na Slovensku.
V rámci předvolebních kampaní, je totiž jako super story tradiční brand Opavia piškotů používán nesprávně a mylně jako jistota kvality slovenského hnutí Směr na billboardech i city lightech. A proč mylně. Piškoty jsou totiž nekvalitní, nevyrábí se již podle tradice z roku 1840 v Opavě ale v Polsku, kde kvalita šla do…..prostě dolů, nemají tradiční tvar, jsou často připálené, změnila se prokazatelně receptura aj. Politický marketing bez nadsázky řečeno zde selhal, protože nešel do hloubky poznání a nepoužil základní principy marketingového minimalismu.
Této nepovedené marketingové inovace ve společnosti MONDELÉZ si všimla i ostatní media, internetová televize Stream dokonce o tomto „vylepšení“ vysílala několik dílů pořadu A dost!
Na výše uvedeném příběhu a podobné příběhy lze najít pro inovace dalších výrobků, třeba jak se dají Tatranky zmenšovat a vyrábět bez oříšků, jak se čokolády Milena, Kaštany aj. inovací zmenšují, čokoláda mění barvu z tmavé na světlou, roste obsah eček a konzervantů a stejně tak cena roste aj., jsem chtěl dokumentovat, jak velký smysl a význam má nový trend marketingu tedy marketingový minimalismus spotřebitele pro jeho nákupní chování a rozhodování. Tento směr používající a vyhodnocující informace o brandech, produktech, cenách, konkurenčních výhodách jako motivech pro koupi a jejich kvalitě totiž přispívá k našemu odpovědnému rozhodování co koupit, co používat a jíst, abychom byli zdraví my i naše děti a vnoučata. Marketingový zákaznický minimalismus může zdarma a rychle používat každý a dokonce Eu-28 tento trend podporuje tématickým výzkumem v oblasti marketingového minimalismu. Uvedený trend poznávání reality baví seniory na universitách středního věku ale i děti v rámci mediální výchovy ve školách všech typů, protože se naučí jak odpovědně kupovat a být odpovědným spotřebitelem.