Dnešní spotřebitel je jiný než před několika lety. Má rád jednoduchost, preferuje snadný, jednoduchý výběr zboží a služeb, který si chce užít a hlavně bez komplikací. Až 62 procent lidí ve světě, tj. 27 sledovaných zemích, věnuje čas detailnímu mapování značek, a to vždy před důležitým nákupem.
Češi jsou v této zálibě poněkud méně aktivní a informace o značkách si dopředu zjišťuje jen 36 procent z nich. Originalitu a potěšení dokonce i od běžných výrobků vždy očekává 53 procent lidí ve světě, v České republice 36 procent.
Značka výrobku je důležitá, nicméně více ve světě než u nás
Necelá polovina Čechů (45 procent) zastává názor, že je lepší kupovat výrobky známých značek, protože se člověk může spolehnout na jejich kvalitu. Ve světě je důraz na značkové výrobky vyšší a stejný názor sdílí 61 procent lidí. S výše uvedenými postoji ke značkovým výrobkům nesouhlasí pouze pětina Čechů.
Před důležitým nákupem tráví ve světě čas vyhledáváním informací o značkách 62 procent lidí, v České republice je tomu tak u 36 procent osob. I když je toto procento nižší v porovnání se světem, i tak v České republice mírně převládá podíl hledajících informace nad těmi, kteří si informace o značkách dopředu nezjišťují (32 procent). Zatímco ve světě je podíl mužů a žen mapujících si trh před důležitým nákupem přibližně stejný, v České republice si dopředu informace o značkách vyhledávají o něco více muži (38 procent) než ženy (33 procent).
V jednoduchosti je síla
„Čím méně, tím lépe. Takto by se daly charakterizovat postoje 56 procent lidí ve 27 sledovaných zemích, kteří souhlasí s tím, že mají-li menší počet produktů v nabídce, snadněji se pak rozhodují při výběru zboží a jeho nákupu. V naší zemi tento názor zastává o něco méně než polovina osob (48 procent), negativně se k němu staví 20 procent Čechů.
Jednoduchost je pro lidi důležitá i v případě uživatelských vlastností výrobků a služeb. Pokud je produkt uživatelsky příliš složitý, ztrácí o něj zájem 56 procent lidí ve světě. Stejný názor převládá i mezi Čechy (souhlasí 37 procent, nesouhlasí 29 procent). Větší nechuť k uživatelsky složitým výrobkům přitom projevují jak ve světě, tak v Čechách ženy než muži,“ říká Lenka Harmon, Sector Leader Consumer Goods.
Novinky a zábava
Někteří z nás si život bez novinek a zábavy, kterými je dnešní člověk obklopen, ani neumí představit. Zatímco ve světě novinky mezi výrobky a službami vždy vyhledává více jak polovina lidí (53 procent), Češi jsou v tomto směru méně proaktivní a novinky vyhledává 29 procent. Rozdíly v zájmu o novinky jsou mezi ženami a muži jen velmi malé.
Spíše než novinky Češi od výrobků očekávají originalitu a potěšení, a to i v případě běžných výrobků (36 procent), podíl osob se stejným postojem je ve světě opět vyšší (53 procent).
Když si lidé oblíbí nějaký výrobek či službu, pak více jak polovina osob ve světě (55 procent) a 38 procent obyvatel ČR se snaží o těchto produktech a službách informovat druhé.
Práce, nebo zábava?
Rovnováhu mezi prací a volným časem se snaží udržet 71 procent osob ve světě, v Čechách je to 61 procent. Vedle udržování rovnováhy mezi prací a soukromým životem je pro lidi také důležité si umět udělat radost sám pro sebe a pravidelně se hýčkat a rozmazlovat. Zatímco v globálním měřítku je pravidelné rozmazlování se důležité pro 64 procent lidí, mezi Čechy stejné postoje zastává 53 procent. „Pro ženy je hýčkání se a rozmazlování sama sebe důležitější než pro muže, a to jak ve světě (61 procent mužů a 67 procent žen), tak v Čechách (47 procent mužů vs. 59 procent žen), avšak rozdíl mezi muži a ženami je v ČR výrazně vyšší,“ dodává Lenka Harmon.