Jemen jsem měl možnost poprvé navštívit v roce 1981, kdy existovaly souběžně dva státy JLDR (hlavní město Aden) a Jemen (hlavní město Saná), jako člen týmu geologické expedice, která po tři roky mapovala nerostné a surovinové zdroje JLDR. Následně jsem zde několikráte učil na University of Aden. Také jsem doprovázel české podnikatele a banky při jejich snaze obchodně spolupracovat s Jemenem (sjednocení 22.5. 1990) – naposledy jsem zde byl letos na University of Aden vést workshop o inovacích. Mohu tedy (snad odpovědně) posuzovat, jak se vyvíjela reklama v této zemi Arabského poloostrova.
Každý kdo přiletí do Adenu zpravidla přes Kuwait, nevychází z údivu z toho, kam přiletěl. Malinké letiště je lemováno zbytky a vraky havarovaných letadel jak civilních, tak i vojenských. Přímo na letišti je reklama zaměřena na POP tedy podporu prodejů free shopů, které používají nejrůznějších technologií k tomu, aby Vás dostaly na prohlídku obchůdku a nabízeného sortimentu. Kromě toho Vás zaujme kolekce city lightů, které ale mají jednotný informační obsah, protože je vlastní jedna reklamní agentura. Letiště je tak místo, kde lze reklamu realizovat bez omezení zakazovaných muslimských náboženstvím a ortodoxním islámem i právem šarija. Zajímavostí je, že islámská architektura gotických oken vnějších stěn letištní budovy dává netradiční prostor pro „ windows hause billboardy“, kdy je prostor oken pomalován reklamou v arabštině, propagující např. sportovní utkání na státním stadionu, který je umístěn přímo v kráteru sopky Little Aden.
Hned při výstupu z letištní haly zjistíte, že nejoblíbenějším formátem povolené reklamy je Print, tedy tisk nejrůznějších letáků, které Vás zvou k návštěvě nejrůznějších míst, obchodů, restaurací a na nejrůznější cesty za poznáním. Na stanovišti taxíků pak objevíte spoustu nafukovacích reklamních poutačů, které v přímořském větru plápolají a v angličtině či arabštině Vám doporučují nejrůznější produkty.
Cesta z letiště je standardně lemována bilboardy ve formátu Eurobilboardů, kde nesmí podle tradice být umístěno nic mimo formát a sdělováno nic, co by odporovalo místní legislativě. Evropan je překvapen řídkostí bilboardů – tedy žádný les bilboardů se nekoná. Zajímavostí těchto bilboardů je, že jsou umístěny kratší stranou ke sloupu a směřují směrem do vozovky, kdy jejich hmotu drží praporovitě lana. Místní tisk v době mé poslední návštěvy v době ramadánu ukazoval, jak se takto umístěné billboardy doslova v přímořském větru houpou nad projíždějícími auty. Svátek ramadán pak je vždy doprovázen informacemi na bilboardeech, kde lze po západu slunce se kvalitně najíst a setkávat s přáteli. TOP reklamní agentury Jemenu zájemce najde na http://ye.adzonia.com/outdoor-advertising-agencies.aspx.
Zajímavostí jsou jistě reklamní kiosky, které najdete prakticky všude. Tyto kiosky zajišťují jednak oficiálně občerstvení a těsně před volným dnem- pátkem jsou místem, kde se prodává národní narkiotikum- rostlinná droga „ kát“. O původu kátu, který se arabsky nazývá džal ad-džaladún, se vypráví legenda podobná legendě o objevení kávy, podle které arabský pastýř jednou zpozoroval, že jeho velbloudi, kteří přežvykovali jisté bylinky, se blaženě rozložili na zemi a nedali se přimět k tomu, aby vstali. V podstatě jde o rostlinu Catha Edulis Forsk, která pochází stejně jako káva z hor a nejlepších účinků se dosahuje vyluhováním v čaji nebo coca-cole. Je proto jasné, že kiosky reklamně nabízejí nejkvalitnější a nejlevnější kát a předhánějí se ve sděleních napsaných křídou až po moderní LED obrazovky svítících do noční tmy…často je zde věta: „kát je Alláhovým požehnáním“. Kátu se zde totiž říká „opium Šťastné Arábie.“
Zajímavostí Jemenu jsou kina a reklama v kinech. Tím, že v Jemenu téměř neprší, jsou kina bez střech a promítají jen až se setmí. Do té doby jsou návštěvníci zaměstnáváni loupáním burských oříšků a současně sledování dlouhých reklamních spotů. Čím více skryté nahoty se v nich objevuje, čím více místních rytmů je doprovází, tím více lidí chodí do kina a tak kinoreklama je tahákem na kino podnikání.
Další zajímavostí je reklama tetovaná nebo malovaná henou na lidském těle. Zejména paže mužů jsou v předloktí využívány k propagaci čehokoliv a to od potravin přes auta, restaurace až po turistické aktivity. Lidská předloktí se se tak stávají bodyartovým reklamním mediem a to včetně vyjadřování se k politickému marketingu a revolučním náladám arabského jara. Jemenci mají grafické nadání a dokáží v arabštině rychle a levně na lidské paži udělat uměleckou reklamu z písma stejně jako na pruhu látky původně turbanu nebo futě (pruh látky, kterou nosí muži jako sukni).
Kromě toho hotelové komplexy např. hotel Frantel v Adenu se vyznačují standardní anglicky a francouzsky provedenými reklamními texty a samozřejmě všemi vymoženostmi reklamy na sociálních sítích. Protože toto je standardem hotelové kultury, raději věnuji pozornost reklamě na běžných ulicích. Tím, že Jemenci si váží architektury a svých domů, nikde nenajdete reklamu ve formátu street artu, či sgrafitti ale jen oficiální směrovky, ukazující památná místa jemenských dějin a ukazatele na významné stavby počínaje poštou a konče institucemi. To platí pro všechny oblasti Jemenu včetně staveb historických z vepřovic ve wádí Hassan, Hadramaut, Shiban aj. tak i staveb současných. Všechny obchody a tržiště pak mají kvalitní informační systémy psané na plechu, plastu a papíru velmi zdobně i ležérně arabským písmem.
Naštěstí chytré appky do iphonů (mám je z cest do Japonska) si již umí poradit i s tímto zaklínadlem a tak stačí v konkrétní appce si nastavit transfer informací do češtiny či angličtiny a namířit objektivem na informaci a překlad je hned k dispozici. Ale pozor na to, že v Jemenu se Evropan s telefonem či chytrým mobilem stává „potenciálním špionem“ a je sledován téměř na každém kroku při tom co dělá.
To se ale dá řešit tím, že máte vždy po ruce nějaký zajímavý dárek „gift“. Jemenci si totiž na dárky potrpí a jsou pro ně výrazem přátelství. Pokud tedy někomu něco dáte a je na tom napsaná či prezentovaná reklama, pak se nemusíte bát….