Výzkum trhu

Při nákupu zboží v kategorii elektro jsou Češi stále váhaví

Podle výsledků aktuální studie „Elektro 2015“ společnosti INCOMA GfK jsou čeští zákazníci při rozhodování o nákupu elektro zboží stále opatrní. V posledních dvou letech se ale situace postupně zlepšuje; Češi nejčastěji nakupovali komunikační techniku, počítače a příslušenství, spotřební elektroniku a drobné spotřebiče.

Mezi nejznámější prodejce elektro sortimentu na trhu patří prodejny Alza.cz, Datart a Electro World; spontánně si zákazníci nejčastěji vybaví právě jejich názvy. Přibližně jeden ze tří Čechů se nechá ovlivnit reklamou v letácích elektro prodejen do té míry, že podle nich nakoupí nějaký výrobek.

Krize ovlivňuje i nákupy elektro zboží
I když doba, kdy se české ekonomice nedařilo, a ochota spotřebitelů nakupovat byla nízká, pomalu odeznívá, jsou zákazníci při nákupu elektra stále velmi obezřetní. Čtyři z pěti respondentů tvrdí, že jejich nákupní rozhodování při výběru elektro zboží stále ovlivňuje negativní ekonomická situace z posledních let. Největší vliv má na nákupní chování zákazníků z malých měst do 5 000 obyvatel, starší zákazníky (nad 50 let), lidi se základním vzděláním a bez maturity, ženy a jednočlenné domácnosti.

Jaké kategorie elektro sortimentu lidé nejvíce plánují nakupovat?
Nejčastěji lidé plánují v následujících 12 měsících nakoupit nějaký výrobek z kategorií počítače a příslušenství (32 procent zákazníků), komunikační technika a bílé zboží (obojí 29 procent). Naopak nejmenší podíl zákazníků plánuje nákup zboží z kategorií fototechnika (18 procent) a média pro zábavní elektroniku (23 procent).

Podle čeho se především lidé rozhodují při výběru konkrétního výrobku z kategorie?
Hlavní roli při výběru výrobků hraje u všech sledovaných kategorií elektro sortimentu cena. O druhé místo se dělí kvalita, spolehlivost a technické parametry výrobku. Významným kritériem je také funkčnost resp. počet funkcí výrobku. Zákazníci přiznávají, že jsou při koupi výrobku výrazně ovlivněni i odbornými recenzemi a výsledky spotřebitelských testů.

Znalost a návštěvnost řetězců
Mezi nejznámější prodejce elektro sortimentu na trhu patří prodejny Alza.cz (57 procent), Datart (47 procent) a Electro World (45 procent); spontánně si zákazníci nejčastěji vybaví právě jejich názvy. V případě řetězců, které mají jak kamenné, tak i internetové prodejny, je podíl návštěvníků i realizovaných nákupů výrazně vyšší v jejich kamenných prodejnách. Jasným vítězem jak v návštěvnosti, tak v realizovaném nákupu zboží je internetová prodejna Alza.cz. Přibližně 75 procent zákazníků navštívilo její internetový obchod a téměř polovina respondentů v něm nakoupila elektro sortiment.

Jaké faktory ovlivňují zákazníky při výběru prodejny?
Rozhodnutí spotřebitele o výběru konkrétní prodejny pro nákup výrobku zásadním způsobem ovlivňuje cenová image prodejny a předchozí dobrá zkušenost zákazníka s touto prodejnou. TOP 5 nejdůležitějších faktorů ještě doplňují široká nabídka sortimentu, možnost nákupu zboží přes internetový obchod prodejny a nabídka akčních slev.

V kterých prodejnách nakupují zákazníci nejraději?
Bílou techniku a drobné spotřebiče nakupují lidé nejraději v prodejnách Datart, komunikační techniku, spotřební elektroniku, fototechniku, počítače a příslušenství zase v internetové prodejně Alza.cz.

Jaký vztah mají Češi k letákovým kampaním?
Téměř jeden ze tří Čechů uvádí, že nakupuje podle letáků elektro prodejen, které dostává do schránky. Častěji podle letáků nakupují ženy než muži.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!