Ačkoliv český průmysl v posledních měsících roste, podniky jsou ve svých výhledech dobudoucna opatrné. Nejistota, dopad rusko-ukrajinského konfliktu a varovné zprávy z ostatních trhů snižují optimismus ohledně dalšího vývoje.
V říjnu 2014 očkávalo růst obratu firmy v příštím roce 64 % marketingových manažerů v B2B podnicích v ČR. Pokles předpokládalo 5 % marketérů. Index optimismu oproti jaru 2014 klesl o 6 bodů a dostal se na úroveň 59 b. Podobně jako na jaře panuje vyšší optimismus v zahraničních firmách, kde jsme naměřili index optimismu na úrovni 72 b. (oproti jarním výsledkům pokles o 7 bodů). Firmy s českým původem jsou oproti jaru skeptičtější o 5 bodů.
Podstatný vliv na klesající optimismus ohledně budoucího obratu firmy má vývoj rusko-ukrajinské krize a uvalení sankcí na obchod s Ruskem. B2B podniky, které obchodují s Ruskem, jsou ve svých výhledech podstatně pesimističtější (index optimismu pouze 49 b.) než firmy, které do Ruska nevyváží ani z něj nic nedováží (index optimismu 63 b.). Na snížená očekávání však jistě měly vliv i varovné zprávy, které v posledních týdnech přicházejí například z Německa. Situaci dokresluje i pokles indexu kvantity poptávek, kdy mírně vyšší procento firem uvádí, že v posledních 6 měsících se počet poptávek, které obdrželi, buď snížil anebo zůstal na stejné úrovni.
Mezioborově svůj jarní optimismus nejvíce korigují firmy v automotive a ve strojírenství. Zejména strojaři často uváděli, že v současnosti ještě dobíhají kontrakty, které byly nasmlouvané dříve, ale větší dopad krize v souvislosti s obchodem s Ruskem teprve čekají. Optimismus roste pouze v oboru elektro – zde se nabízí otázka, jestli se jedná o momentální výkyv anebo půjde dobudoucna o trend.
Poslední vlny projektu se zúčastnilo 293 marketingových a obchodních ředitelů z náhodně vybraných B2B firem v ČR. Sběr dat probíhal v září – říjnu 2014.