„Při výběru vhodného uchazeče je pro personalistu důležité odhadnout osobnostní profil i mimopracovní schopnosti a dovednosti daného člověka,“ říká Dan Tabery z personálně poradenské společnosti McROY Czech.
K rozpoznání vhodnosti uchazečů o práci pomáhají různé typy psycho-diagnostických testů, které dokáží vyprofilovat typy osobností a jejich předpoklady pro vykonávání různých pozic.
Jaké typy lidí jsou tedy vhodné pro konkrétní pozice?
1. Podnikavý typ – vhodný na pozici obchodníka nebo reprezentanta firmy.
Když firma hledá někoho na pozici obchodníka nebo reprezentanta, personální agentury se zaměřují na vyhledání spíše podnikavého typu člověka. „Hollandův model osobnosti“ napovídá, že by se mělo jednat o typ člověka orientovaného na lidské vztahy. Měl by být ambiciózní, sebevědomý, energický. „Ideální kandidát preferuje činnosti vyžadující vysokou míru argumentace, kterou dobrý obchodník potřebuje, aby se prosadil v silném konkurenčním prostředí,“ vysvětluje Dan Tabery.
2. Realistický typ – zaměstnanec do výroby, strojírenství
Dalším typem zaměstnance, kterého personalista hledá do výroby, do oborů ve strojírenství a stavebnictví, je typ „realistický“. Je zaměřený na přesnost, výdrž, umí pracovat s materiály a konkrétními věcmi. Naopak práce s lidmi a myšlenkami mu příliš nevyhovuje. Tito lidé jsou praktičtí a spíše uzavření.
3. Konvenční typ – pozice v administrativě
Pro obsazení pozice v administrativě (jedná se o mzdové účetní, sekretářky) potřebují personalisté najít uchazeče „konvenčního“. Jedná se o člověka vysoce výkonného, pečlivého, svědomitého a praktického. „Člověka, kterému nevadí sezení na jednom místě a je mimořádně efektivní, když cítí, že má odpovědnost za čísla a data,“ dodává Dan Tabery z personálně-poradenské agentury McROY Czech. Umí dobře zpracovávat informace a má rád jasně nastavené pracovní postupy. Není moc přizpůsobivý, nepřichází se spontánními řešeními a rád pracuje v týmu.
4. Investigativní typ – IT pozice
Když personalista obsazuje IT pozice, vybírá spíše investigativní typ uchazeče, jenž dává přednost činnostem, které jsou analytické, intelektuální a investigativní. Hledá se člověk se zaměřením na vědu a výzkum, se strukturovaným pracovním prostředím, pevně danou metodikou, bez tendencí vyhledávání vedoucích rolí a sociální závislosti.
5. Kreativní typ – služby, marketing, obchod
Umělci neboli „artisti“ se hodí spíše na zaměstnání kreativního typu, uplatnění najdou ve službách, marketingu a obchodu. „Jsou originální, emocionální, nestálí a dynamičtí, idealisté i lajdáci. Výhodou může být vysoká míra otevřenosti a expresivity. V tvůrčím prostředí jsou nepostradatelnými členy týmu,“ uvádí Dan Tabery.
6. Typ sociálové – klientská sekce, helpdesk
Mezi poslední typy patří „sociálové“. Společenští, družní a laskaví extroverti většinou tíhnou k pracovním činnostem v oblastech medicíny, podpory klientské sekce, práci na helpdesku. „Vyhledávají prostředí, které by jim umožnilo pracovat mezi podobně orientovanými kolegy, jsou chápaví, prospěšní v sociálních vztazích na pracovišti,“ uzavírá Dan Tabery z personálně-poradenské společnosti McROY Czech.