Přímým prodejem, tedy prodejem mimo kamenné obchody, se ve světě prodalo zboží zhruba za 183 miliard dolarů. Vyplývá to z výroční zprávy Světové federace přímého prodeje (WFDSA). Tržby za rok 2015 představují meziroční nárůst o 7,7%.
Z průzkumu mezi členskými společnostmi rovněž vyplynulo, že se v roce 2015 ve světě zabývalo přímým prodejem v roli distributorů a osobních prodejců 103 milionů lidí. Ještě v roce 2010 to přitom bylo jen 79 milionů.
Globální tržby potvrzují rostoucí oblibu této formy prodeje mezi zákazníky. Firmy v Asii zaznamenaly růst o 11,1%, v Americe o 4,6% a v Evropě o 5,7%.
Mezi známé společnosti přímého prodeje sdružené do WFDSA patří Amway, Oriflame či Partylite. Nejvíce se této formě obchodu daří v USA, Číně a v Jižní Koreji. Jen v Číně činily tržby v přímém prodeji více než 35 miliard dolarů, v Japonsku téměř 15 miliard dolarů. Ve srovnání s tím například v Rusku distributoři prodali výrobky „pouze“ za 2,1 miliardy dolarů.
Evropské statistiky také uvádí, že se na starém kontinentu přímému prodeji věnuje téměř 13 milionů lidí, z toho asi 276 tisíc v České republice.
„Přímý prodej představuje v současnosti velmi atraktivní obchodní model, a to nejen pro zákazníky, ale i pro distributory. Výhodou pro zákazníka je zejména možnost podrobně se seznámit s produkty před nákupem, jejich vysoká kvalita a stoprocentní záruka spokojenosti, kdy zákazník má možnost vrátit i použité či částečně spotřebované zboží. Pro osobní prodejce je pak zajímavá jak nízká počáteční finanční investice, tak flexibilita a možnost zvolit si časovou náročnost podnikání,“ říká Ildiko Dikošová, ředitelka Amway pro ČR a Slovensko a předsedkyně Asociace osobního prodeje.
Obraty společností přímého prodeje v ČR dosáhly v roce 2015 celkem 6,4 miliardy korun. Světová, evropská i česká Asociace osobního prodeje sdružuje pouze sspolečnosti, které se řídí přísným etickým kodexem osobních prodejců, společným pro všechny firmy.
Celosvětově vede odvětví společnost Amway s tržbami 9,5 miliardy USD před Avonem (6,1 miliardy USD) a společností Herbalife (4,47 miliardy USD).