Inovativní využití obrazové technologie, například v akčních kamerách, dronech, náhlavních kamerách nebo chytrých brýlích, je nyní nedílnou součástí tohoto trhu stejně jako focení klasickými fotoaparáty nebo smartphony.
Fotografické vybavení nachází uplatnění také v automobilovém průmyslu, v oblasti zabezpečení a v lékařských technologiích. Celosvětový prodej fotografických produktů spotřebitelům vzroste v roce 2016 na úroveň 1,6 miliardy kusů. Tato zjištění zveřejnila společnost GfK při příležitosti konání veletrhu Photokina 2016 v Kolíně nad Rýnem.
Díky pestré nabídce produktů, měnícím se požadavkům na využití obrazu a jeho kvalitu a také mladším cílovým skupinám se globální trh s fotografickým vybavením bude vyvíjet dynamicky a dále se bude rozšiřovat spektrum využití fototechniky.
V letošním roce akční kamery a drony s integrovanou kamerou zajistí po celém světě tržby ve výši více než 2 miliard eur, a to hlavně díky novým cílovým skupinám zákazníků. Na spotřebitelském trhu zaznamenávají prudký vzestup především drony vybavené kamerou – v roce 2016 má být poprvé dosaženo 10 milionů prodaných kusů. To odpovídá zvýšení objemu prodeje o 150 procent a u tržeb je nárůst dokonce 160procentní.
V roce 2016 bude nadále růst i trh s akčními kamerami a očekává se překonání hranice 10 milionů prodaných produktů. Objem i hodnota prodeje se shodně zvýší o 25 procent. K pozitivnímu vývoji přispívají neustálé inovace produktů. Díky virtuální realitě vzniká komplexní systém akčních kamer, dronů a videobrýlí, které nabízejí nové možnosti propojení. Přestože jsou prodeje akčních kamer pro virtuální realitu zatím v řádu jednotek procent, jejich tržní podíl prudce stoupá.
Příležitosti k růstu pro pokročilejší fotoaparáty
Vzhledem k vývoji na trhu s fotografickými produkty je pozice klasických fotoaparátů stále poměrně složitá, což dokládají i aktuální trendy po celém světě. S 36 miliony prodanými kusy dosahuje podíl digitálních fotoaparátů na globálním trhu s fototechnikou pouze 2,3 procenta. Hodnota prodeje klesne o 15 procent na úroveň 13,4 miliardy eur, přičemž hlavní příčinou tohoto negativního trendu jsou zejména segmenty zrcadlovek a jednoduchých kompaktů. Právě jednoduché kompakty jsou stále častěji vytlačovány chytrými telefony z pozice základního modelu fotoaparátu.
Velmi slibný potenciál však mají produkty, které nabízejí oproti smartphonům výraznou přidanou hodnotu. Tento segment se vyvíjí stabilně a vykazuje solidní růst.
Například prodej fotoaparátů s funkcí „travel zoom“ a podporou Wi-Fi v cenové kategorii 250 až 500 eur je v porovnání s předchozím rokem vyrovnaný. Na celkových tržbách za kompakty se podílí 10 procenty. Příznivý je i vývoj na trhu s kompaktními fotoaparáty v cenové kategorii 500 eur a více. Již nyní dosahuje jejich tržní podíl 21 procent. Kompakty s výměnnými objektivy (CSC fotoaparáty) s cenou nad 1000 eur si polepšily o 42 procent a na celkové hodnotě prodeje bezzrcadlovek tak mají podíl 37 procent. Prodej fotoaparátů s rozlišením 4K se meziročně zečtyřnásobil a jejich tržní podíl vzrostl na 11 procent.
Zájem o dražší samostatně prodávané objektivy
Následný trh s vyměnitelnými objektivy je úzce provázán se situací v segmentu fotoaparátů. Míra prodeje objektivů k počtu všech prodaných těl fotoaparátů se letos oproti roku 2013 zvýší z hodnoty 0,5 na 0,64. Již nyní se tržby za objektivy podílí na celkových prodejích za všechny fotoaparáty s vyměnitelnými objektivy z poloviny. I trh se samostatně prodávanými objektivy je však pod stejným tlakem jako trh s fotoaparáty. Pokles prodeje objektivů ale činí pouze 5 procent s tím, že na rok 2016 se hodnota tohoto segmentu odhaduje na 4,2 miliardy eur. Pozitivní trend zaznamenávají především modely určené pro kompakty s výměnnými objektivy, které vykazují stabilní růst na úrovni 14 procent. Jejich tržní podíl v segmentu objektivů se tak z jedné pětiny v loňském roce zvýšil na letošní jednu čtvrtinu. Poslední tři roky také vytrvale stoupá průměrná prodejní cena objektivů, a to až na současných 510 eur. I v této oblasti je tedy jasně patrný trend poptávky po sofistikovanějších řešeních.
Příležitosti a výzvy pro výrobce
Výše zmiňované trendy naznačují, jaké jsou potenciální příležitosti v tomto odvětví. Díky stále širšímu spektru využití fototechniky mohou dodavatelé expandovat do nových segmentů nebo dále rozšiřovat ty stávající.
Je důležité využít potenciál růstu segmentu pokročilejších fotoaparátů vysoké kvality. Aby se tyto produkty odlišily od smartphonů a vydobyly si pozici základních modelů fotoaparátů, měly by se zaměřovat především na maximální kvalitu obrazu, konektivitu, snadné zacházení a atraktivní design. Jednoduché ovládání a možnost snadného dalšího využití pořízených snímků jsou rovněž důležité faktory pro přilákání mladších zákazníků. Tato zjištění vyplývají z celosvětového spotřebitelského průzkumu prováděného společností GfK, v němž 54 procent respondentů uvedlo, že o produkt ztratí zájem, pokud jeho ovládání není jednoduché.