Sochy člověka provázejí jeho životem. Např. soška Venuše nalezená před 50 lety u Dolních Věstonic (Věstonická Venuše) je stará 25 tisíc let a přesto už na ní můžeme nalézt propagaci ideálu krásy tehdejší doby. Psychologie umění a marketingová sociologie komunikace dokládají, že většina soch historických ale i moderních, včetně soch zařazených do sochařského minimalismu propaguje a vyjadřuje konkrétní emoci, skutečnost a realitu.
V tomto týdnu jsem v horku šel kolem Bomton Florentinum nedaleko autobusového nádraží Praha Florenc a na chvilku jsem si sedl ve stínu v atriu u jezírka, kde se volně na první pohled páslo 8 půl metru vysokých bílých ptáků tvaru kiwi. A právě bílá barva a tvar australských ptáků upoutaly mou pozornost. Šel jsem se podívat blíže (viz fotografie) a našel jsem plasťáky, tedy laminátové ptáky na kovových nohou jako skulptury, na kterých mě upoutal nápis, že si na nich můžete umístit svou reklamu, když zavoláte na telefonní prezentované číslo.
Plasťáci, jak jsem jim začal říkat, jako skulptury ve skupině přitahují pozornost zejména malých dětí, které po nich lezou a snaží se je jako hračku zlikvidovat, ale co je moc, to je moc… Plasťák v reklamě mě zaujal, že jsem zvědavě zavolal na prezentované číslo a zjistil jsem, že za dva roky nikdo je k reklamě nevyužil. Prostě nejenom, že jsou na nevhodném reklamním místě, kde nelze čekat, že by reklama někoho zaujala (kromě hrajících si s nimi dětí) ale vlastní nosič je spíše architektonickým nevhodným doplňkem než reklamním médiem. Nic proti autorovi, ale toto se fakt nepovedlo….
Udělal jsem si malou anketu z 25 přítomných lidí a všichni do jednoho konstatovali, že ptáci plasťáci jsou divní, protože nemají křídla a že lepší by byli „prý“ labutě. „Sochař pak prý byl taky divný, když jim místo zobáčků dal trubky (konstatovalo dítě 6 let) a nohy udělal z drátů do betonu a zapomněl na oči. Vždyť to nejsou slepci ani slepice ….“
A přitom marketingová sociologie komunikace ve spojení s psychologií umění umožňuje vytvářet zajímavé reklamní sochy a skulptury, které nenásilnou formou propagují výrobky, produkty a služby. Třeba Sculptura boty propagující Flamenco School Estudio Feliz Idea u Národního divadla má svůj marketingový informační náboj i logiku.
Podobně lze najít spoustu skulptur, objektů a soch v rámci guerila marketingu po celém světě, které vtipně, zajímavě a s příběhem propagují cokoliv od reklamy na ZOO až po sušenky Kitkat.
A tak kdybyste našli ve svém okolí podobné Plasťáky, pošlete nám je a podělte se s námi o jejich uměleckou a reklamní hodnotu…….