Chybějící stránka na Facebooku je dnes pro hotel (ale i mnohou restauraci) docela problém. Nemálo lidí totiž právě tyto oblasti silně zajímají, informace rádi sdílejí a mluví o nich. Daleko horším prohřeškem je však stránka sice existující, ale naprosto zanedbaná. Věřte nebo ne, ta vám může natropit značné nepříjemnosti a pokazit celý marketing. Skoro se mi chce říci, že je lepší na Facebooku nebýt, než se o svoji zdejší prezentaci nestarat. To by ale nebylo řešení.
Facebook není jako internetové stránky. Tam zkrátka vystavíte informace a předložíte je návštěvníkům v takové podobě, jaká se vám líbí. Jde o formu monologu: Vy mluvíte, potenciální klient poslouchá. Nebo vám zavolá a monolog se změní v intimní dialog – je to jen mezi vámi.
Na Facebooku se ale informuje, diskutuje, sdílí, chválí i pranýřuje, a to veřejně. Omezovat nic nemůžete. Tedy technicky sice ano, ale zasloužíte si tím naprosté odsouzení ze strany celé komunity. Být černou ovcí jistě není nejlepším doporučením. Pár lidí (firem) to zkusilo a nedopadlo zrovna nejlépe.
V první řadě nestačí přidat jeden, dva příspěvky měsíčně, nebo dokonce čtvrtletně (o stránkách, kde je poslední událost někdy z počátku roku 2012, ani nemluvím). Aby se sem lidé pravidelně vraceli (a o to především jde), musíte je neustále zásobovat zajímavým a zábavným informačním materiálem.
Doporučený poměr jsou dvě třetiny obecnější zábavy a třetina přímých i nepřímých obchodních nabídek. Horský hotel tedy nemůže informovat jen o tom, kolik je akční cena za noc, ale musí přidat spoustu informací o lokalitě, turistických zajímavostech, jídle v restauraci, v zimě o sněhových podmínkách, o kulturních akcích v okolí…
Viděl jsem facebookové stránky, kde pouze jednou týdně přibyde aktuální jídelníček. Jinde na podzim oznámí, že napadl sníh, a na jaře zase, že roztál. Někde není nic jiného, než akční nabídky (aniž by se návštěvník dozvěděl, proč by se tu vlastně ubytovat). Ruku na srdce: Vás by bavilo chodit na takové stránky několikrát týdně?
Ještě důležitější jsou však reakce lidí. Počet těch, co se jim vaše prezentace libí, není zase tak podstatný, jak by se mohlo zdát. Někteří z nich na vaši stránku narazili náhodou (nebo byli vašimi hosty) a označili si ji pro příště. Jenže když zjistili, že s novou informací přicházíte jednou za uherský měsíc, jednoduše k vám přestali chodit.
Jsou však návštěvníci, kteří tu zveřejní svůj názor na kvalitu vašich služeb. Pochvalný i kritický, přičemž mějte na paměti, že lidé si v průměru 4x více stěžují, než chválí. Oba mohou být kamenem úrazu, pokud na ně nijak nezareagujete. Chválící získá pocit, že vám na jeho názoru nezáleží – a příště už se nebude obtěžovat. Kritiku si (a rádi) přečtou všichni. Když na ni neodpovíte, považují to za vaše doznání.
Zrovna teď mám před sebou vyjádření nespokojeného hosta jisté restaurace. Číšník neschopný si zapamatovat objednávku, nepoživatelné jídlo, neochota… Bez odpovědi, zato se spoustou přitakajících komentářů dalších návštěvníků. Co myslíte, zláká to někoho k návštěvě podniku?
Facebook je podstatou médium založené na pestrosti, zachycení přítomného okamžiku a zejména interaktivitě. Jsou to jeho nepsaná pravidla a vám nezbývá, než podle nich hrát. Jinak natropíte více škody, než užitku. Když už si tedy stránku zřídíte, pečujte o ni jako o zahrádku. Jak ji necháte zarůst plevelem, stane se pro návštěvníky důkazem, že nejste ta nejlepší volba.