V současnosti devět z deseti Čechů využívá služby jednoho mobilního operátora. Převážná většina uživatelů je spokojena se službami svého mobilního operátora a jeho změnu plánuje přibližně jen jeden z deseti Čechů. Služby šedých a virtuálních operátorů někteří lidé sice znají, ale využívají je minimálně a jsou zákazníky hlavně klasických mobilních operátorů. Letošní zavedení neomezených paušálů byl vydařený tah ze strany operátorů, jelikož je již desetina lidí používá a další necelá třetina o přechodu na ně uvažuje. Zjištění pocházejí z dubna 2013 z volně prodejné studie Mobilní, virtuální, „šedý“ operátor“ na vzorku tisíc respondentů v České republice.
Převážná většina Čechů je spokojena se službami mobilních operátorů. Desetina však zvažuje změnu.
Spokojenost se službami svého hlavního mobilního operátora vyjádřily v průzkumu tři čtvrtiny respondentů. Kromě spokojenosti jsme zjišťovali i úmysl změnit mobilního operátora v následujících 12 měsících. Z průzkumu vyplynulo, že přibližně desetina lidí plánuje v daném období změnu poskytovatele mobilních služeb. Ochota změnit operátora roste se zvyšujícím se stupněm vzdělání.
Necelá šestina Čechů se setkala s nabídkou šedých operátorů. Využívá je však minimum lidí.
„V posledních letech a měsících se setkáváme s nabídkou služeb od šedých a virtuálních operátorů *. Jelikož tito operátoři představují zajímavý a nový fenomén na trhu mobilních služeb, zaměřili jsme se v průzkumu i na zkušenosti lidí s těmito operátory a jejich využívání. S nabídkou služeb poskytovaných šedými operátory se setkala šestina Čechů, přičemž služby šedých nebo virtuálních operátorů používá minimum lidí v České republice. Zjišťovali jsme také, jak by měla vypadat nabídka od virtuálního operátora, která by zákazníky zaujala. Od těchto operátorů lidé především očekávají nabídku mobilních služeb s kvalitním pokrytím za nižší cenu, než nabízejí klasičtí mobilní operátoři, férové jednání a vstřícnost vůči zákazníkům,“ říká Ing. Jiří Nosek, MBA, Financial and Technology Sector Leader ze společnosti GfK.
Necelá třetina Čechů plánuje využít nabídku neomezeného paušálu
V dubnu letošního roku čeští mobilní operátoři úspěšně zavedli neomezené tarify, které lidem umožňují neomezené volání za nižší ceny, ale pod podmínkou uzavření dvouleté smlouvy s daným operátorem.
V průzkumu jsme proto sledovali, jak se tato výrazná změna odrazí na chování uživatelů mobilních služeb. Úmysl lidí změnit operátora po zavedení neomezených paušálů zůstal stejný. Na neomezený paušál již přešla necelá desetina lidí a necelá třetina o této změně uvažuje.
„Polovina dotázaných Čechů ale zatím nedokáže posoudit, který operátor nabízí nejatraktivnější neomezené tarify. Většina klientů běžných mobilních operátorů se proto bude o neomezený tarif ucházet u svého hlavního operátora,“ uzavírá Jiří Nosek.
* Poznámka:
Jako šedého operátora označujeme společnost, která je zákazníkem běžného mobilního operátora, a nabízí určité skupině lidí zvýhodněné tarify, které má díky velkému počtu SIM ve své uzavřené síti.
Virtuální operátoři, na rozdíl od šedých operátorů, vystupují oficiálně pod vlastní značkou a pro přenos hlasu a dat si pronajímají síť od konkurenčních operátorů, a lidem nabízejí atraktivní ceny na volání.
O průzkumu
Zjištění pocházejí z volně prodejné studie „Mobilní, virtuální, „šedý“ operátor“. Průzkum se realizoval v dubnu 2013 metodou CAPI na vzorku tisíc respondentů v České republice.