Výzkum trhu

Monitorování tělesné kondice jako nejdůležitější oblast prodeje nositelné elektroniky

Nositelná elektronika je nejnovějším technologickým trendem. Výrobci různých odvětví, jako je módní oblečení, sportovní zboží i technologie, uvádějí na trh řadu nových modelů. Výzkum, který nedávno uskutečnila společnost GfK v Číně, Německu, Jižní Koreji, Spojeném království a ve Spojených státech ukazuje, že uvažují-li spotřebitelé o takovéto koupi, pak volí na prvním místě známé technologické značky. Monitory aktivit se ve většině zkoumaných zemí používají především pro sledování tělesné kondice. Ukazuje se, že i chytré hodinky se budou se svými aplikacemi zaměřovat přednostně na monitorování a zaznamenávání sportovních činností, spaní a zdravotního stavu. Pro výrobce „jednoúčelových“ zařízení, která pouze monitorují určitou aktivitu, to může být v budoucnu problém.

Pro lidi na celém světě jsou chytré telefony běžnou součástí každodenního života. Telefon je stálý společník, který jednak umožňuje komunikaci a jednak zajišťuje přístup k informacím kdykoli a kdekoli. Díky nositelné elektronice vzniká mezi lidmi a technologií ještě těsnější vztah, neboť se na trhu objevují takové inovace jako hodinky s počítačovou podporou, fitness pásky na ruce a datové brýle, jež se většinou používají společně s chytrými telefony.

Monitory aktivity: kritéria, jimiž se řídí nákup, jsou v různých zemích různá

Monitory aktivity jsou zařízení určená ke sledování a zobrazení proměn­ných vyjadřujících zdravotní stav a tělesnou kondici, počínaje uběhnutou vzdáleností a spotřebovanými kaloriemi, až po srdeční tep a kvalitu spánku. Tato elektronická monitorovací zařízení zaznamenávají aktivitu svých no­sitelů. Data lze obvykle bezdrátově přenést do počítače nebo chytrého telefonu, kde se vyhodnocují. Výzkum GfK ukazuje, že existují rozdíly mezi tím, jak spotřebitelé chtějí tuto technologii využívat. Monitorování tělesné kondice je nejdůležitější aplikací pro spotřebitele v Německu, Spojeném království a USA, zatímco pro uživatele v Číně je nejdůležitější zaznamenávání údajů o zdravotním stavu. Spotřebitelé v Jižní Koreji zmiňují na prvním místě podrobné rozdělení osobních statistických údajů na ty, které sledují tělesnou kondici, zdravotní stav a spánek.

Ve zkoumaných zemích se rovněž lišily názory na to, jaká jsou nejdůležitější kritéria, podle nichž se lidé rozhodují, zda zařízení koupit. V Německu 30 procent respondentů prohlašuje, že nejdůležitějším kritériem je kompatibilita mezi chytrým telefonem a jinými zařízeními. Pro 20 procent Němců je klíčovým faktorem cena, zatímco přesnost považuje za nejvyšší kritérium 15 procent respondentů. V Číně je kompatibilita rovněž téměř nejčastěji uváděným faktorem (19 procent) a za ní následuje přesnost zařízení (17 procent). Pro 16 procent čínských spotřebitelů je však rozhodujícím faktorem při nákupu zařízení také značka. Ve Spojeném království se spotřebitelé u monitorů aktivit zaměřují především na jejich cenu – 28 procent respondentů uvádí, že při zvažování koupě tohoto zařízení právě cena hraje nejdůležitější roli. Na druhém a třetím místě je v Británii kompatibilita s 20 procenty a přesnost s 11 procenty. Podobný obrázek lze vidět i ve Spojených státech, kde cena zaujímá první místo s 27 procenty, po ní následuje kompatibilita se 17 procenty a přesnost s 13 procenty. Avšak v Jižní Koreji je za nejdůležitější faktor považována kompatibilita (19 procent), zatímco cena a uživatelská přívětivost se dělí o druhé místo (obě 17 procent).

gfk_tracker_1

Monitor aktivit: technologie je důležitější než sportovní značky

Monitory aktivit vyrábějí společnosti provozující svou činnost v řadě sektorů, a výzkum zjistil, že ve všech zemích mají největší prodejní potenciál známé technologické společnosti. V Jižní Koreji 69 procent spotřebitelů uvádí, že by v případě nákupu volilo právě takové společnosti, zatímco v Číně je to 54 procent, v Německu 51 procent, ve Spojeném království 47 procent a v USA 42 procenta. Sportovní značky jsou na druhém místě, ale se značným odstupem. Největší prodejní potenciál mají ve Velké Británii a ve Spojených státech, kde sportovní značky preferuje asi jedna třetina respondentů. Přestože sportovní značky jsou v Číně a v Německu zmiňovány mnohem méně často, pořád jsou se 30 procenty oblíbené. Spotřebitelé v Jižní Koreji je zmiňují pouze v 17 procentech. Sportovní značky jsou však velmi populární u mladších cílových skupin. Podle studie je prodejní potenciál monitorů aktivit od specializovaných technologických značek, módních firem a luxusních značek velmi omezený.

Chytré hodinky: sledování aktivit je preferovanou oblastí využití

V porovnání s monitory aktivit nabízejí chytré hodinky širší využití. V závislosti na modelu lze tyto hodinky používat k telefonování i navigaci, jiné umožňují uživatelům hledat na internetu a zaznamenávat údaje o sportovní aktivitě a zdravotním stavu. Podle GfK to považují spotřebitelé ve všech zemích, kde proběhlo šetření, za hlavní oblast využití chytrých hodinek. Díky tomu se chytré hodinky stávají pro běžné monitory aktivit nejvážnějším konkurentem.

V Německu považuje jedna čtvrtina respondentů za nejdůležitější zaznamenávání údajů o sportovní aktivitě, zdravotním stavu a tělesné kondici, potom následuje u 20 procent spotřebitelů tradiční funkce měření času a u 11 procent možnost pomocí hodinek telefonovat. Ve Velké Británii je nejčastěji zmiňovanou aplikací monitorování aktivit a zdravotního stavu (28 procent), po níž následuje tradiční funkce měření času (15 procent) a využití chytrých hodinek jako GPS (10 procent).

Pro čínské spotřebitele je v této kategorii jasným vítězem monitorování aktivit s 35 procenty, následováno na druhém místě možností telefonovat (16 procent) a funkcí GPS na třetím místě (11 procent). Pro spotřebitele v USA je aplikací číslo jedna s 29 procenty také zcela jasně monitorování aktivit. Po něm následuje tradiční funkce měření času se 13 procenty a pak využívání aplikací pro předpověď počasí, různá oznámení a zpravodajství (10 procent).

Respondenti v Jižní Koreji jsou ke koupi motivováni také především možností monitorovat aktivity (27 procent), možnost telefonování je na druhém místě (21 procent) a využití aplikací na místě třetím (11 procent).

Chytré hodinky: cena je při nákupu nejdůležitějším kritériem

Ve všech zkoumaných zemích kromě Číny je cena chytrých hodinek při nákupu nejdůležitějším kritériem. Využití různých funkcí se ve většině zemí uvádí na druhém místě a možnost monitorovat a zobrazovat údaje o aktivitě a zdravotním stavu na místě třetím. Naopak čínští spotřebitelé přikládají největší význam přesnosti chytrých hodinek, po níž následuje zaznamenávání aktivity a značka. Zjištění tohoto výzkumu jasně prokazují, že největší zájem o značkové produkty je v Číně.

Respondenti ve všech zemích uvádějí dobře známé technologické společnosti jako preferované dodavatele chytrých hodinek. V tomto ohledu značně předstihly sportovní značky, které zaujímají druhé místo. Především čínský trh představuje potenciál pro uplatnění luxusních značek výrobců módního oblečení a hodinek.

gfk_watches_1

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!