Od jara 2007 sleduje TNS AISA zájem české veřejnosti o závody Formule 1. Měří se, a to na jaře v úvodu sezony a v průběhu sezony koncem léta / na podzim, kterým pilotům a stájím česká veřejnost fandí. Výsledky jsou volně k dispozici klientům, médiím a firmám, které se v oblasti Formule 1 pohybují, např. jako sponzoři.
(Helma s novým designem jezdců Red Bull Racing pro závod v Monaku.)
Zájem o F1
Fanoušci neočekávají žádný velký převrat. Oproti podzimu loňskému roku se zájem Čechů o závody Formule 1 dokonce mírně snížil (o 3%).
Obrovský zájem o Formuli 1 z počátku sezony 2010 se neopakuje. Michael Schumacher jako hlavní motivátor skokového nárůstu zájmu fanoušků nedokázal v loňské sezóně navázat na předešlé úspěchy. Tradiční lídr z minulých let – Ferrari – a jeho jezdci se nepohybují na špici v bodování (přesto je stáj Ferrari stále nejpopulárnější).
Aktuálně deklaruje zájem o závody Formule 1 zhruba polovina (47%) dospělé české populace. 9% říká, že v televizi sleduje všechny velké ceny, 28% sleduje některé televizní přenosy a zbývající (11%) sledují jen výsledky v médiích. Míra zájmu o živé přenosy a výsledky závodů Formule 1 v médiích je podobná jako na podzim 2010.
Preference pilotů
Fernando Alonso získává na počátku sezóny 2011 své fanoušky zpět a potvrzuje pozici nejvíce oblíbeného pilota Formule 1 v ČR (preference 46%, +6pb vs. Podzim 2011).
Na druhé příčce popularity mírně ztratil Lewis Hamilton (32%, -4pb) ze stáje McLaren. Na třetí příčku popularity skočil loňský šampion Sebastian Vettel ze stáje Red Bull (30%, +19pb).
Preference jezdců F1 – květen 2011:
1. Fernando Alonso, 46%, +6pb
udržel „vedení“, získal zpět preference
2. Lewis Hamilton, 32%, -4pb
potvrdil svoji pozici, i když mírně ztratil
3. Sebastian Vettel, 30%, +19pb
loňský šampion výrazně posiluje!!!
4. Jenson Button, 26%, +9pb
posílil
5. Michael Schumacher, 26%, +4pb
posílil
6. Mark Webber, 22%, +9pb
posílil
7. Felipe Massa, 18%, -6pb
ztratil
8. Rubens Barrichello, 16%, -2pb
mírně ztratil
Vztahy v preferencích jezdců
Vzhledem k tomu, že čeští fanoušci Formule 1 mají obvykle několik oblíbených jezdců, vztahy se analyzují v preferencích (Preference Network), a zobrazují se v pavučině:
Fernando Alonso je pro české fanoušky klíčovou postavou a důvodem zájmu o Formuli 1. Je samozřejmě také klíčovým důvodem vysoké podpory ikonické stáje Ferrari. V „pavučině“ preferencí se nově výrazně prosazuje Sebastian Vettel, je to nový tahoun zájmu o F1.
Značná část českých fanoušků F1 podporuje jezdce konkurenčních stájí – jinými slovy, podporují svého oblíbeného jezdce napříč stájemi, které jej angažují.
Preference stájí
Podpora stájí Ferrari (53%) a McLaren (46%) je v posledních dvou letech stabilně vysoká (preference přinesly v sezóně 2010 příchody Alonsa a Buttona). Ferrari je populární především díky Alonsovi, McLaren díky oběma svým pilotům – Hamiltonovi i Buttonovi.
Velký nárůst preferencí a třetí místo mezi stájemi získal Red Bull (37%), který posílil o 18pb. Naopak, velký pokles preferencí zaznamenal Renault s neplánovanou nepřítomností Roberta Kubici (Renault ztratil 15pb!).
Třetí místo neudržel Mercedes , nahradil ho loňský šampion Red Bull, který svoje loňské úspěchy triumfálně opakuje – Sebastian Vettel vítězí a se 118 body kraluje průběžnému pořadí jezdců.
Tabulka preference stájí, květen 2011:
1. Ferrari, 53%, +1pb
ikonická značka + Alonso (i když se zatím neprosazuje)
2. McLaren, 46%, +3pb
Ham pokračuje ve vynikajících výsledcích, But s vyšší podporou
3. Red Bull, 37%, +18pb
šampion Vettel pokračuje ve vítězné sérii, Weber s vyšší podporou
4. Mercedes, 28%, +4pb
fenomém Schumacher
5. Williams, 16%, -3pb
stále oblíbený Barrichello
6. Renault, 4%, -15pb
stáj přišla o Kubicu= velký pokles preferencí
Informace o výzkumu:
Projekt je realizován přes sadu standardizovaných otázek zařazených ve více-tematickém šetření AISA Express, které probíhá každý druhý týden (výsledky k dispozici do 7 dnů od uzávěrky).
Cílová skupina projektu je obecná dospělá populace České republiky, ve věku 18-60 let. Zhruba polovina se o závody Formule 1 obvykle zajímá. Tito lidé, pak odpovídají na otázku preference jezdců (týmů), s možností více odpovědí.
Kvótní výběr respondentů je podle pohlaví, věkových skupin, vzdělání, regionů a velikosti sídla. Realizace rozhovorů přes řízený panel domácností MyMAP je formou CAWI (Computer Assisted Web-based Interviews).
Aktuální terénní sběr dat probíhal ve dnech 13. – 5. května 2010, dotazováno bylo N=510 respondentů.
Výběrová chyba pro N=500 je při rozložení odpovědí 50%-50% zhruba 4,5%, a to na hladině spolehlivosti 95%.
Zdroj: TNS AISA s.r.o.