Marketing

Six sigma není zázračný lék, říká expert

„Metoda Six Sigma nemusí pomoci v každé situaci, není to žádný všelék,“ domnívá se expert na tuto problematiku, Michal Stránský, držitel certifikace Master Black Belt Six Sigma. „Na druhou stranu Six Sigma jasně ukazuje jasná čísla a fakta. Tahle metoda není o pocitech, že se něco zlepšilo. Je to statistické vyhodnocování.“ O metodě Six Sigma přednášel na workshopu České asociace pro finanční řízení (CAFIN).

Six Sigma vznikla na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let; vyvinula ji společnost Motorola. „Six sigma představuje flexibilní systém dosahování, udržování a maximalizace obchodních úspěchů,“ uvádí M. Stránský. „Je založená hlavně na porozumění potřebám a očekávání zákazníků, na disciplinovaném používání faktů, dat i statistické analýzy. Pokud bych chtěl tuto definici převést do srozumitelnější podoby, uvádím příklad s požárem: když hoří dům, nebude úkolem Six Sigmy začít hasit oheň. Six sigma bude hledat příčinu požáru.“

Six Sigma řeší primárně podpůrné procesy: snaží se rozpoznat a odstranit příčiny defektů a chyb, které se mohou vyskytnout v procesech výroby a obchodu. Six Sigma má celkem pět fází:
1. definování projektu (Define) – podle počáteční definice můžeme na konci poměřit, na kolik se podařilo cíle splnit;
2. stanovení přání zákazníka a změření výkonnosti procesů (Measure) – segmentace cílové skupiny, přenesení přání zákazníka do technického zadání procesu a výrobku;
3. analýza (Analyse) – určení návrhových konceptů, počítání odchylek, analýza příčin;
4. stanovení a upřesnění návrhu (Design) – vyvinutí robustního návrhu, který bude co nejvíce vyhovovat přání zákazníka a zároveň bude hospodárný;
5. implementace a kontrola návrhu ve fázi výroby (Verify) – pilotní ověření kontroly výkonnosti.

Proces Six Sigmy by neměl podle M. Stránského trvat příliš dlouho. „Čím více se tím zabýváme, tím menší je šance na dobrý výsledek. Vstupují nám do toho jiné problémy nebo se naopak původní definování projektu zbytečně rozšiřuje.“ Za nejkratší dobu, kdy je možné implementovat metodu Six Sigma, považuje dva týdny.

V České republice není Six Sigma příliš rozšířená. „Tuto metodu u nás používá jen málo firem,“ říká M. Stránský. „Využívá ji například Vodafone, T-Mobile nebo ČSOB.“ Vysvětluje i důvod, proč: „Důležité je vždycky přesvědčit management. Jenže Six Sigma neslibuje rychlé výsledky a v tom je problém.“

Workshop s názvem „Six Sigma“ se uskutečnil 28. dubna, pro své členy ho pořádala Česká asociace pro finanční řízení (CAFIN). Vystoupil na něm Michal Stránský, který je držitelem certifikace Master Black Belt Six Sigma a působí jako nezávislý konzultant.

-red-

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!