Minulý týden se konal 12. ročník konference Marketing Management. Kdo neví, o jakou akci jde, připomenu, že konference Marketing Management je největším tuzemským setkáním marketingových specialistů. Více najdete na www.marketingmanagement.cz.
Hlavním tématem letošní konference byly všude přítomné „slevy“. Zatímco zákazník slevy vítá, marketérům na všech pozicích dělají těžkou hlavu. Mottem konference byl proto slogan: „Konec výprodeje – ať žije značka!“. A příspěvky i diskuse se pak logicky točila okolo slevové politiky prodejců a zároveň účastníci hledali řešení, jak se vyhnout kolotoči slev a podpořit prodej jinak.
O téma byl zjevně velký zájem, neboť sál byl zcela plný. Podle předběžných údajů se zúčastnilo přes 120 návštěvníků. Jak konstatoval Jan B. Krejčí, manažer konference z pořádající společnosti Blue Events: „Takový zájem jsme sice nečekali, ale to, že letošní téma je zásadní, jsme samozřejmě věděli. Vyplynulo nejen z naší diskuse s předními experty v oboru, ale také ze známých výzkumů, podle kterých se dnes v některých kategoriích prodává víc než polovina všeho zboží v akci…“
Jako každoročně na kongresu přednesli své zkušenosti také zahraniční experti. Jako první pohovořil na téma „Jak udělat ze zákazníků fanoušky“ pan David Kisilevsky (former Vice President Marketing EMEA at Burger King). A musím osobně říci, že prezentované kampaně společnosti Burger King byly velmi zajímavé, originální a mohou být inspirací pro mnoho českých firem.
Druhým zahraničním hostem byla paní Elena Feoktistova, zkušená profesionálka s úspěšnou historií projektů pro společnosti Unilever, Coca Cola a Telegraaf Publishing. Dnes pracuje pro společnost MasterCard a ve svém příspěvku „The Power of Priceless“ ukázala českému publiku světově proslulé kampaně společnosti, včetně názorného pohledu do zákulisí a analýzy kampaní a „benefitů“ konkurenčních společností. Opět musím konstatovat, že šlo o výtečnou a inspirativní podívanou.
Ovšem ani čeští řečníci se nenechali „zahanbit“. První příspěvek „Značka a sleva: Jak to vidí malé české pivovary?“ Petra Božoně (Group Brand Manager, K Brewery Trade) názorně popsal situaci na současném pivním trhu u nás. A musím za sebe říci, že se mi jeho příspěvek velmi líbil. Nejen proto, že hovořil o českém národním „tekutém zlatě“, ale také jasně a názorně ukázal, jak lze „beze slev“ bojovat s nadnárodní konkurencí i efektivně spolupracovat s prodejními řetězci. Přeji této společnosti i jejímu snažení mnoho zdaru.
O „Značkách a neuromarketingu“ mluvil pan Josef Vojta. Měl velmi obsáhlý a zajímavý příspěvek, ovšem téma je tak rozsáhlé, že nebylo v časových možnostech konference projít všechny aspekty tak trochu opomíjených „psychologických procesů“ v hlavách spotřebitelů. Vzhledem k hlavnímu tématu – jak se vyhnout slevám a co proti nim nabídnout – přinesl jeho příspěvek velmi zajímavou variantu řešení: akcentovat více emotivní složku reklamního sdělení.
Michal Vodák (marketingový ředitel, Seznam.cz) přispěl komentářem pozice „Značek v digitální době“ a paní Miroslava Škrabalová (Marketing & Trade Support Manager, Chiquita Central Europe) ukončila první část dopoledního bloku názornou ukázkou „Budování značky na komoditním trhu“.
Po přestávce následoval přehled „značek, které se nebály (zahraniční inspirace)“, které představil v příspěvku „Deset příběhů úspěšných středoevropských značek“ pan Jiří Svoboda (Sales and Marketing Director, GfK Czech).
Odpoledne proběhly paralelní workshopy: „Best-practices na trhu FMCG“ a „Best-practices na trhu Non-FMCG“. Vzhledem k pestrému složení „panelistů“ i publika se debata na téma, které bych shrnul jako:„Jak chránit značku a nedevalvovat ji slevami“, zdárně rozproudila.