Cena pohonných hmot je v České republice historicky nejvyšší. To se výrazně promítá v rodinných rozpočtech a mnohé rodiny zvažují, zda vůbec s autem vyjedou. Lidé, kteří bydlí poblíž hranic a auto denně používají, jezdí dokonce tankovat k sousedům.
„Cena benzínu bude i nadále stoupat. Proto se čím dál více lidé zajímají o spotřebu, hlídají si ujeté kilometry a celkově snižují počet zbytečných jízd autem,“ hodnotí současnou situaci Tomáš Hoplíček ze společnosti HI Software Development. Cenu benzínu tvoří z 38 % spotřební daň, 20 % je DPH, 5% je marže a samotná cena ropy je 37 %.
Velmi často dopravci, ale i soukromá vozidla tankují v zahraničí, protože je to mnohem výhodnější. Plán vlády, že zvýšením spotřební daně z benzínu, přijde do státní kasy několik miliard, vůbec nefunguje. Efekt je opačný – ti, co tankují v zahraničí, platí daň mimo Českou republiku. „Ke zdražení paliva výrazně přispěla vláda. Z každého litru jde státu přes dvanáct korun,“ vypočítává Tomáš Hoplíček a dodává, že patříme opravdu k nejdražším zemím Evropy.
Dopravci tankují v zahraničí, stát přichází o miliardy
„Více jak devadesát procent dopravců, se kterými spolupracujeme, tankuje svá vozidla v zahraničí. Díky přesnému monitorovacímu systému, který sleduje ceny pohonných hmot, dávají dispečeři řidičům pokyny, kde mají tankovat a kolik litrů. Vše se samozřejmě odvíjí od ceny,“ popisuje Hoplíček aktuální stav mezi dopravci a doplňuje, že tímto způsobem jsou dopravci schopni ušetřit statisíce korun.
Tankováním v zahraničí je sice výhodné pro dopravce, ale nevýhodné pro stát. Loňské navýšení spotřební daně o korunu na litru způsobilo obrovský odliv tranzitních vozů z České republiky. „Za hranicemi tankují nejen zahraniční dopravci, ale také ti čeští. Těm se dokonce vyplatí za hranice pro levnější benzín a naftu dojet,“ komentuje Tomáš Hoplíček.
-red-