Výzkum trhu

Rozdíly v obchodní vybavenosti regionů se prohloubily

Tempo expanze hypermarketů v ČR zpomaluje. Potvrzují to výsledky aktuálního celorepublikového výzkumu „HYPERMARKET 2003/SHOPPING CENTER 2003“ realizovaného společnostmi INCOMA Research a GfK Praha. Zatímco v období 2000 a 2001 činily celkové meziroční přírůstky hypermarketových ploch 190 tis. m2, resp. 100 tis. m2 , v roce 2002 to bylo již pouze 75 tis. m2.

Hypermarket se nicméně stal hlavním nákupním místem českých domácností – 127 těchto velkoplošných prodejen realizovalo loni celkový obrat přesahující 85 miliard Kč a obliba tohoto obchodního konceptu mezi populací je velmi vysoká.

Ve vybavenosti jednotlivých oblastí hypermarkety a nákupními centry existují značné rozdíly – trh v Moravskoslezském či Ústeckém kraji je již velmi nasycený a jen s velkými problémy přijímá nové projekty, naproti tomu úroveň nabídky velkoprodejen v jižních Čechách či na Vysočině je několikanásobně nižší. Nejvyšší úroveň vybavenosti vykazuje území okresu Ústí nad Labem, naopak dvě desítky okresů jakýkoliv hypermarket zcela postrádají. Nejlépe vybaveným městem je Mladá Boleslav.

Po období kvantitativního nárůstu se obchodní centra začala více zaměřovat na kvalitativní aspekty rozvoje. Roste průměrný počet obchodních i obslužných jednotek v centrech (již 14 shopping center nabízí v rámci nákupní pasáže více než padesát prodejen, objevují se nové obchodní koncepty s pestřejším mixem nájemníků). V rámci nákupních center dnes funguje více než dva a půl tisíce provozoven. Maloobchod sice dominuje, ovšem oproti loňsku zaznamenaly největší relativní nárůst zábavní a stravovací jednotky. Zároveň lze pozorovat sílící tendence k realizaci nákupních center „blíže zákazníkům“, tedy blíže centrům městských aglomerací.

Pro letošní rok předpokládá INCOMA otevření 15 hypermarketů, zejména v lokalitách, kde poptávka dosud není saturována. Nová nákupní centra budou otevřena nejen v Praze, ale i v dalších městech.

Graf:
Podíl jednotlivých krajů na celkové prodejní ploše hypermarketů

Nájemci nejčastěji zastoupení v rámci nákupních center (dle sortimentních kategorií)

odívání Kenvelo
obuv Reno
sport Drapa Sport
Klenoty, dárky Primossa
drogerie DM DrogerieMarkt
elektro Okay
mobilní telefony Go Shop
gastronomie Mc Donald’s
služby Klier

Okresy s největším rozsahem prodejních ploch na obyvatele

Okres

prodejní plocha hypermarketů na 1000 obyvatel (v m2), stav k 1.1.2003

Ústí nad Labem

239

Hradec Králové

185

Ostrava – město

177

Pardubice

145

Mladá Boleslav

131

Teplice

121

Opava

102

Děčín

99

Prostějov

91

Olomouc

91

Průměr ČR

62

Pramen: HYPERMARKET/ SHOPPING CENTER 2003 (INCOMA Research + GfK Praha)

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!