Češi se při rozhodování o úvěru řídí hlavně výškou měsíční splátky. Ta je hlavním kritériem pro více než 25 % lidí. Pouze 12 % porovnává více kritérií současně. Vyplývá to z telefonického průzkumu, který mezi svými klienty provedla úvěrová společnost Home Credit. Ta doporučuje porovnávat nejen výši splátky či úroku, ale více kritérií současně. Klient musí ještě před podpisem smlouvy vědět, kolik celkem za půjčku zaplatí, aby mohl posoudit, jestli mu takové podmínky vyhovují.
Průzkum ukázal, že lidé při srovnávání půjček nejčastěji sledují výši splátky (25 %), následují další jiná kritéria (20 %), celkový přeplatek úvěru (15 %), úroková sazba (12 %) a RPSN (6 %). Klienti mohli uvést víc než jedno kritérium, což však učinilo pouze pouhých 12 % z nich. „Na Slovensku jsou výsledky výrazně lepší: na více než jedno kritérium hledí přes 28 procent respondentů,“ uvádí Michal Kozub, analytik společnosti Home Credit.
Nejdůležitějším kritériem by měla být celková částka, kterou člověk během splácení přeplatí. Ta představuje nejprůkaznější pohled na celkové náklady, všechny ostatní jsou pouze dílčí. „Údaj se klient dozví z předsmluvního formuláře ještě před podpisem úvěrové smlouvy. Má tak prostor nabídku posoudit a rozhodnout se pro tu nejvýhodnější. Celková splatná částka je také součástí smlouvy,“ doplňuje Kozub.
Je nutné sledovat i další kritéria. Důležitá je zejména úroková sazba, délka splácení, výše splátky, RPSN, různé dodatečné poplatky či naopak benefity, které z uzavřené úvěrové smlouvy mohou plynout (např. prodloužená záruka na zboží nebo nabídka asistenčních služeb při nákupu auta na úvěr). Každý klient by měl před podpisem smlouvy prostudovat sazebník a zjistit, kolik si věřitel účtuje za další služby. Dobré je sledovat zejména ty, které plánuje v souvislosti s úvěrem využít – například poplatek za předčasné splacení.
-red-