Podle počtu rezervovaných zájezdů v Německu se očekává mimořádně příznivá turistická sezóna, vyplynulo z aktuálního výzkumu GfK Retail and Technology. Prodeje stouply v porovnání s minulým rokem o 18 %, analytici to připisují jak vyšším rozpočtům, které mají domácnosti na cestování připravené, tak i zvýšeným nákladům na cestování.
Optimizmus německých spotřebitelů má zjevně na cestovatelskou horečku pozitivní vliv. O 8,6 % více rezervací a celkový nárůst výdajů o 4,6 % jsou jasnými ukazateli mimořádně vysoké poptávky v oblasti cestovního ruchu. Do konce ledna 2011 se prodeje zájezdů na nadcházející letní sezónu, zaznamenané cestovními kancelářemi v Německu, zvýšily v porovnání s loňskem o plných 18 %.
Roste počet rezervací zájezdů ve vyšších cenových kategoriích, zatímco u zájezdů pod 1000 Eur spíše klesá. Výdaje alokované na cestování rostou, zejména sólo cestovatelé a páry utratí v letní sezóně 2011 za cestování více. Průměrná doba dovolené zůstává zhruba stejná, kolem 11 nocí, ale výdaje vzrostly o 6,7 %. Průměrně tak za osobu Němci utratí 954 Eur. Nárůst výdajů u rodin je v tomto porovnání výrazně mírnější, jen 2,6 %.
Egypt znovu získává na popularitě jako prázdninová destinace
Španělské pobřeží přitahuje letos víc německých cestovatelů než v roce 2010; prodeje cestovních kanceláří jsou pro oblast Španělska o 22,6 % vyšší než v roce předcházejícím. Turecko zaznamenává obdobně vysoký nárůst v rezervacích. Dvojciferný růst platí i pro destinace jako jsou Itálie, Chorvatsko a Bulharsko. Zásadní zlepšení o 45 % se projevilo i v prodeji dovolených v oblasti Německa, které jsou často organizovány nezávisle, bez asistence cestovních kanceláří. K tomuto vývoji přispěly politické nepokoje v severní Africe. Přesto prodeje rezervací do Egypta začaly opět růst, významné známky oživení byly patrné již na konci února. Tento nárůst je každopádně podstatnější v online rezervacích než v prodejích předních cestovních kanceláří.
Začátkem roku začala GFK Retail and Technology ve výzkumu zapracovávat také rezervace realizované online. Vstupní srovnání mezi offline a online rezervacemi se zdají popírat obvyklé předpoklady. Například rodinné dovolené nejsou převážně zajišťovány prostřednictvím cestovních kanceláří – podíl rezervací online je přibližně stejně vysoký. A ačkoli jsou online portály silné v last minute segmentu, dobrou pozici mají i v dovolených rezervovaných mezi dvěma a šesti měsíci předem – i v těchto číslech se vyrovnají předním cestovním kancelářím.
Rozdíly jsou zjevnější ve výdajích na dovolenou. Němci dávají přednost rezervacím v předních cestovních kancelářích, zejména pokud jde o dražší dovolenou, nebo takovou, u které potřebují více poradit. Podíl dovolených dražších než 1000 Eur činí u cestovních kanceláří 53 %, zatímco online pouze 30 %. Opačný trend pozorujeme u méně nákladných dovolených. Pokud výdaje nepřesáhnou 750 Eur, 47 % si takovou dovolenou rezervuje prostřednictvím online cestovních portálů, zatímco pouze 26 % navštíví cestovní kancelář. Podobně je tomu u rezervací tříhvězdičkových hotelů: jeden z pěti Němců si rezervuje tříhvězdičkový hotel online, zatímco jen jeden z deseti tak činí v cestovní kanceláři.
O výzkumu
Analýza GfK Travel Insights, panelu GfK Retail and Technology zaměřeného na sledování turistického ruchu, je založena na datech o rezervacích z přibližně 1200 cestovních kanceláří v Německu. Každý měsíc je takto zpracováno v průměru 340 000 rezervačních záznamů. V analýze je použito projekce pro trh jako celek, což umožňuje vytvářet spolehlivé závěry o rezervačním chování a pochopit trendy a vývoj turistického segmentu. Poprvé v historii jsou dostupná také data o online rezervacích.